Servrar

Nytt projekt vill accelerera införandet av precisionsmedicin i vården

Ett nystartat projekt hos Core Facilities vid Sahlgrenska Akademin vill med hjälp av en datasjö demonstrera hur sjukvården i 7 regioner kan samarbeta för att accelerera införandet av precisionsmedicin till patienter, bidra till en mer jämlik sjukvård och stärka medicinsk forskning i Sverige.

Vinnova godkände nyligen finansiering av det fyra år långa projektet: Systemdemonstrator för nationellt tillgängliggörande av omikdata för vård, forskning och innovation. Projektet, som är ett samarbete mellan sju regioner och sju universitet, har en total budget på 70 miljoner kronor och kommer skapa en datasjö där data från patienter i hela landet kontinuerligt matas in och sedan kan användas för att sätta mer precisa diagnoser och behandling av patienter.

- Projektet tillsammans med det stöd vi får från regionerna är ett viktigt steg för att i grunden förändra sjukvården och möjliggöra precisionsmedicin, säger Per Sikora Enhetschef vid Core Facilities, Överförsteingenjör på Sahlgrenska Universitetssjukhus och Co-Chair för informatik och infrastruktur på GMS.

Projektet genomförs inom ramen för Genomic Medicine Sweden (GMS). GMS arbetar för att fler patienter i hela Sverige ska få tillgång till bred gensekvensering som kan leda till bättre diagnostik och mer individanpassad behandling samt stärka svensk forskning inom precisionsmedicin.

- Vinnovas finansiering ger ett starkt betyg för det samarbete som sker mellan regioner och akademin och visar hur vår forskningsinfrastruktur kan bidra till att skapa bättre förutsättningar för vård och patienthälsa, säger Elisabet Carlsohn chef för Core Facilities

Genom att dessa regioner kontinuerligt matar in patientdata i en datasjö, vars servrar för närvarande håller på att sättas upp, kommer alla regioner att ha tillgång till samma data. Detta kommer inte bara innebära att patienter kan få mer precisa diagnoser och behandlingsplaner, utan vården blir även jämlik oavsett var i landet man bor.

Efter intervjun belönades projektet även med ett anslag från SweLife på 12 miljoner där avsikten är att förbättra integrationer med myndigheter, industri och forskning.

Text av Amelie Karlsson