Ny bok om digitalisering av högre utbildning

Boken:"Digitalisering av högre utbildning"

Frode Slinde har författat kapitlet "Studentpoddar i nutrition" i den nya boken "Digitalisering av högre utbildning".
– Kapitlet handlar om en kurs jag hade förra året. Studenterna fick producera egna poddar där de på fem minuter sammanfattade vetenskapliga studier. De lyssnade sedan på varandras poddar och diskuterade innehållet på campusförlagda seminarier, säger han.

Boken är en exempelsamling på hur digitala verktyg kan användas inom högre utbildning. Den är skriven av och för lärare, med en grund i forskning och evidens. I Vision 2020 står det tydligt att Göteborgs universitet ska öka utbudet av nätbaserade fristående kurser.
– Då behöver vi lära oss metoder som vi kan använda i digitaliseringen av den högre utbildningen.

En inspirationskälla

Universitetslärare förväntas kunna använda digitala lärmiljöer i allt större utsträckning.
– I boken ges många exempel från andra lärare hur de använt digitala metoder både för seminarier, sociala medier, poddar, video, för bedömning, omvänt klassrum och nätundervisning. Boken kan ses som en inspirationskälla och som en källa till att få idéer.

Mer om boken

Läs mer om boken "Digitalisering av högre utbildning" på Studentlitteraturs webbplats

"Digitalisering av högre utbildning"

Redaktör: Stefan Hrastinski