Näringslivsrepresentanter brainstormar exjobb med systemvetare

Systemvetarstudenterna fick möjlighet att knyta viktiga band till näringslivet då företagsrepresentanter var på besök för att presentera idéer och tips om ämnen till examensjobb.

Den 22 januari besökte representanter från flera framstående företag Avdelningen för informatik för att prata med sista-års-studenterna på systemvetarprogrammet om möjliga ämnen till examensjobb. På plats var bland andra Volvo IT, Cap Gemeni och det växande enterprise content management-företaget Mogul.

Examensarbetesdagen är en del i programmets pågående satsning för att förankra studenternas utbildning i näringslivet praktiskt såväl som teoretisk. Evenemanget var uppskattat av studenter såväl som företagsrepresentanter.

– Det var väldigt inspirerande, tycker Emil Karlsson, student i systemvetarprogrammet. Det är alltid kul när man får träffa arbetslivet.

Många studenter tycker det är viktigt att deras examensarbeten, som i viss mening är kulminationen av deras utbildning, väcker intresse hos potentiella arbetsgivare. Därför är det bra att de har möjligheter att få höra precis vad företag är intresserade av, så att de kan anpassa sina forskningsämnen.

En ömsesidigt gynnsam relation

Intresset för att upprätthålla en dialog mellan studenter och företag är ömsesidig. Robert Relfson, Volvo IT:s representant på plats, anser att kontakten med studenter är viktig av flera anledningar inte minst för att locka till sig framtida medarbetare.

– En av de största utmaningarna för ett kompetensföretag som Volvo IT, är just att kunna fylla på med kvalificerad arbetskraft, säger Robert. Volvo IT har en unik position med lokal förankring som IT-leverantör till en stor global koncern där 90% av koncernens produktbolag har sina huvudkontor i Göteborg. För att behålla denna position måste vi fortsatt kunna attrahera unga välutbildade, engagerade personer och då är denna form av deltagande väldigt intressant för oss.

Ambition och kommunikation är viktigt

För de studenter som hoppas på att deras examensarbeten ska ge dem en fot innanför dörren hos arbetsgivare, ger Robert ger följande tips:

– Våga föra fram idéer om examensjobb, våga ta kontakt med oss för att diskutera. Förutom att vara tekniskt kompetent så blir det allt mer viktigt att kunna jobba i sociala sammanhang inom stora organisationer, ofta globalt och tillsammans med kollegor med olika kulturell bakgrund. Att inte bara vänta på att ’rätt annons’ dyker upp, utan att också ta eget initiativ i dialogen. Förmågan att uttrycka sig väl är väsentlig så lägg gärna lite extra möda på detta i kommunikationen. Det imponerar åtminstone på mig.

Nästa möjlighet för studenterna att mingla med potentiella arbetsgivare blir på Gösta 2013, en IT-arbetsmarknadsmässa, som äger rum den 13 mars i Kuggen på Lindholmen.