Porträtt på Kennet Lundin med sin nya bok
Kennet Lundin är intendent vid Göteborgs naturhistoriska museum och docent på Institutionen för marina vetenskaper vid Göteborgs universitet. Han är särskilt intresserad av marina ryggradslösa djur.
Foto: Renée Göthberg

Marinbiologen som vill ändra våra matvanor

Kennet Lundin hade länge velat förena mat och marinbiologi i en bok med fina bilder från havet. En skrivarkurs hos Centrum för hav och samhälle blev den skjuts han behövde för att bli klar med boken Sjömat – Den ätbara mångfalden från havet.

Vad är det för sorts bok?

Det här är vad som kan hända när en marinbiolog skriver en kokbok utifrån biologisk mångfald, hållbart brukande och en massa nyfikenhet. Det blir en matresa genom livets träd med en blandning av artkunskap, recept, ekologi, kemi och en del anekdoter.

Det låter som en spännande blandning. Vem borde läsa den?

Alla med minsta intresse av mat och havets djurliv bör ha god behållning av boken. Snygga bilder är det också, fast inte på tillagad mat utan på djur och växter i havet. I Sverige äter vi väldigt få av alla arter som finns och vi fiskar dem ofta för hårt. Om vi breddade oss och provade andra arter skulle det gynna både vår egen hälsa och havets biologiska mångfald. Jag kommer med idéer och sammanhang – läsarna får ta vid och utmana smaklökarna.

Hur kom boken till?

Den hade skavt i bakhuvudet en längre tid men jag började under julledigheten för snart två år sedan. Man kan säga att den gungade vådligt hit och dit och riskerade att kantra, så jag körde till sist upp textmassan på ett grund. Sedan fortsatte jag att bygga ut den till ett slags fartyg med flera master och en massa trassliga trådar. Räddningen blev en skrivarkurs som Centrum för hav och samhälle arrangerade. Där fick jag goda råd för vilka trossar som skulle kapas och hur riktningen skulle tas. Det ledde till ett manuskript som var redo att presenteras för förlag, och nu är boken äntligen i hamn.

Vilken var den största utmaningen?

Jag är mest van vid att skriva tillsammans med andra, inte minst i vetenskapliga artiklar, men även populärvetenskapligt. Det var annorlunda att skriva en hel bok där skrivprocessen har olika tydliga faser, initialt med mycket arbete på egen hand. När jag till slut hade ett manus att bearbeta så blev det mer av ett samarbete med andra igen, då blev det roligare.

Boken innehåller 15 recept, men är det någon art som du särskilt vill lyfta upp på våra framtida middagsbord?

Mera bläckfisk på julbordet! Byt ut sillen mot bläckfisk i inläggningarna.

Text: Per Adolfsson

Navigate to video: Kennet Lundin berättar om sin bok
Video (1:32)
Kennet Lundin berättar om sin bok

Läs mer om boken Sjömat – Den ätbara mångfalden från havet på förlagets hemsida.