– Bild är det skolämne där skillnaderna i betyg mellan tjejer och killar är som störst. Det vill jag förstå mer om, säger Lova Palmér.
Intresset för forskning väcktes under masterprogrammet i didaktik vid Göteborgs universitet. Hon blev senare antagen till FoBoS - forskarskola i bild och slöjd, ett samarbete mellan Göteborgs universitet, HDK Valand, Konstfack och Stockholms universitet. Nu fortsätter hon som samverkansdoktorand inom forskarskolan CUL, med lika delar forskning och undervisning.
– Det är en fantastisk möjlighet att få forska på halvtid och ändå behålla kontakten med praktiken.
Teckningar som fältanteckningar
Hennes tidigare studie utgick från den egna praktiken och genomfördes som en visuell etnografi. I stället för traditionella fältanteckningar använde hon fältteckningar, för att snabbt fånga situationer i klassrummet.
– Det är ett sätt att dokumentera och analysera det som händer, särskilt när tiden mellan lektioner är knapp. Nu vill jag fördjupa studien och ge mer plats åt elevernas egna röster.
Hon undersöker hur pojkar deltar i bildämnet, hur de iscensätter sig själva i bildsalen och hur genusnormer påverkar deras möjligheter att vara delaktiga. Målet är en undervisning där fler känner att bildämnet är tillgängligt och meningsfullt.
När filmen sänker tröskeln
Ett överraskande resultat i studien var hur väl många elever, även de som annars hade svårt att engagera sig, tog till sig bildberättande i form av filmprojekt.
– De använde sina egna visuella kulturer och digitala erfarenheter i arbetet. När de själva fick välja vad de ville porträttera, ökade motivationen.
Att arbeta språkutvecklande var också centralt.
– När eleverna fick sätta ord på vad de gjorde och ge varandra konstruktiv feedback, blev diskussionerna mer seriösa. Det gjorde det mer legitimt att lägga tid och möda på sina arbeten.
Utrymme för det egna uttrycket
Lova Palmér tycker att skolan har blivit mer uppgiftsstyrd. Det kan göra det svårare att skapa utrymme för idéutveckling och längre, kreativa processer.
– Bildämnet handlar också om att lära sig hantera det osäkra, att pröva idéer, ompröva och vara uthållig. Jag vill förbättra undervisningen så att den känns meningsfull för eleverna.
Hon menar att bildämnet har potential att utveckla elevernas tänkande, seende och förståelse för världen, men då måste det också få ta plats.
TEXT: Ragnhild Larsson