Maria Bodin lyfter upp tång ur havet.
Maria Bodin är projektledare för Scary Seafood. På Vetenskapsfestivalen kommer hon att visa film om att plocka och laga mat med tång, och svara på frågor om tång och annan "scary" sjömat.
Foto: Susanne Liljenström

Lär dig om alger och tång på Vetenskapsfestivalen

Hur smakar tång? Hur plockar och skördar man? Hur använder man tång i matlagning? Det är frågor du får svar på vid årets Vetenskapsfestival.

Det drar ihop sig till Vetenskapsfestival, Göteborgs populärvetenskapliga folkfest för alla som är nyfikna. I programpunkten "Tång – en spännande råvara" får vi träffa tångdykerskan och matkreatören Karolina Martinsson. Hon kommer att visa sitt fantastiska skafferi i havet som är fyllt med olika sorters alger och tång. Efter filmvisningen kan du ställa frågor till Maria Bodin som är projektledare för Scary Seafood – ett projekt vid Göteborgs universitet som syftar till att testa ny mat från havet.

Här svarar Maria Bodin på fyra frågor om alger och tång.

Varför ska vi plocka och äta alger?

– Vi måste vidga våra vyer och äta mer blå proteiner från havet för att kunna minska på vår köttkonsumtion. Det är också spännande med en ny smakbild. Olika alger behöver tillredas på olika sätt, en färsk algs smak skiljer sig från en torkad.

Var hittar man alger som går att äta?

– Alger eller tång som det ofta kallas i folkmun hittar du vid klippstränder längs havet. Du kan äta alla alger men kanske undvika de fintrådiga "luddiga" arterna vid matlagning. Algerna är som finast på våren då de är mjälla och det inte finns så mycket påväxt på dem.

Finns det några giftiga arter?

– Det finns inga giftiga alger i Sverige, dock är det viktigt att du plockar dem på rätt ställe. Undvik förorenade och stillastående vatten.

Nämn tre favoriter!

– Jag tycker jättemycket om sockertång, dels för att de är så maffiga men också för att de är så goda att göra chips av. Rörhinna är en annan favorit som är så otroligt fin när den växer i hällkar och sen är den väldigt god att fritera – den kallas även havets tryffel. Havssallat ser ju precis ut som isbergssallad i vattnet där den växer så fint i grunda vatten och ljusar upp omgivningen.

Tång – en spännande råvara är en programpunkt på årets digitala Vetenskapsfestival. Det blir filmvisning med tångdykerskan och matkreatören Karolina Martinsson på Styrsö. Maria Bodin, projektledare för Scary Seafood, inleder med en kort presentation av projekt Scary Seafood, och efter filmvisningen kommer hon att svara på frågor om alger och annan "scary" sjömat.

Läs mer om projekt Scary Seafood

Område