Victor Halvarsson fotograferad på sitt kontor
Handelshögskolans alumn Victor Halvarsson.
Foto: Vanbruun

Lämnade bankjobb – för att bli juvelerare

För alumnen Victor Halvarsson var det självklart att satsa på entreprenörskapet – men att han slog sig in på diamantmarknaden var en slump.

Efter studierna på Handelshögskolan började Victor Halvarsson jobba på Sparbanken Sjuhärad, men trots att jobbet på pappret var hans drömjobb så kände han att någonting saknades. Efter två år sa han upp sig för att starta sin entreprenörsresa.

– Jag har alltid haft en ambition om att starta eget bolag, det är egentligen något som funnits med mig ända sedan barnsben.

Hamnade i branschen av en slump

Att det blev just diamanter och smycken är egentligen en slump. Victor Halvarsson hade själv börjat fundera på att fria till sin respektive och när han inte hittade vad han letade efter kom idén om att starta upp eget som juvelerare.

– Det hade kunnat bli vad som helst egentligen men idag är jag extremt glad över att det blev just det då det är en otroligt rolig bransch som passar mig perfekt! Säger Victor och tillägger:

– De största utmaningarna som finns är att bygga förtroende samt att slå i en väldigt traditionell bransch, med facit i hand hade jag valt något helt annat då marknaden är både stängd och väldigt liten. Man behöver ofta ha upparbetade kontakter för att ens få börja köpa av någon. Sedan är tyvärr inte kulturen att köpa diamanter i Sverige till annat än giftermål och frieri så utbredd än vilket gör vår maximala storlek som bolag ganska knapp.

Anställt åtta personer

När Victor startade företaget började han med att leta efter leverantörer av diamanter och någon som kunde skapa en hemsida. Ett halvår senare var företaget igång och kunde ta emot kunder.

– Allting var mycket svårare och kostade mycket mer än jag trodde men den 1a april 2014 var vi som man säger, "live". Första ordern tog hela 2 veckor och var på 10 000kr.

Sedan starten 2014 har företaget växt. Idag har företaget 9 anställda och förra året var omsättningen på ungefär 50msek. Det har skett en expandering från Sverige till Norge och Danmark, och det finns planer på att även expandera till Tyskland.

– Jag har rekryterat tre personer från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet för jag tycker de hade med sig rätt handelsmentalitet som jag visste skulle vara värdefulla hos oss, säger Victor och tillägger:

– Jag har själv haft extremt stor nytta av min utbildning. Varje gång vi fattar beslut vill jag gärna ha signifikans i datan vi baserar våra beslut på alternativt så funderar jag över priselasticiteten för en viss produkt som vi erbjuder. Utöver faktiska redskap har jag fått med mig ett mind-set för hur man processar mycket information och fattar bra beslut på den.

Vad är ditt tips till studenter som funderar på att starta eget?

Att man vågar och tänker mer på genomförande än idé, det går att lyckas inom vilken bransch som helst så länge genomförandet är rätt.

Om Victor Halvarsson

Victor studerade på Handelshögskolans ekonomprogram, med inriktning mot finans, och avlutade sina studier 2011. Grundare av VANBRUUN.com