Hon vill skapa ett friskare samhälle

– Jag vill bidra till välmående individer och ett friskare samhälle, säger Nana Hassan, student på utbildningen Kostekonomi med inriktning mot ledarskap.

Nana arbetade både som jurist och avdelningschef på Planerings- och statistikavdelningen i Kurdistan.
– När jag flyttade till Sverige kunde jag inte validera min utbildning. Jag arbetade först som lärarassistent och därefter som kock. Efter några år ville jag vidare i karriären.

Nana var intresserad av att utveckla verksamheten.
–Min dåvarande chef är utbildad kostekonom. Jag blev inspirerad och bestämde mig för att söka till utbildningen men först läste jag in den behörighet som behövdes.

Nya perspektiv

– Utbildningen är väldigt intressant. Nu ser jag på kost från ett annat perspektiv, till exempel när det gäller kostens koppling till välmående och hälsa. Jag vill vara med att skapa ett friskare samhälle!
Hon upplever utbildningen på följande vis.
– Utbildningen är intressant, inspirerande och lärorik. Lärarna är mycket duktiga och hjälpsamma och gör så att kurserna blir roliga. Vi varvar teori med praktik. Utbildningen innehåller mycket mer än man först tror. Kurser i organisk kemi och biokemi ger förklaring till vad som händer i kroppen med den mat vi äter, det är så spännande!

Beslutsamhet, engagemang och samarbete

Nana har under utbildningen praktiserat vid kostservice och i storkök.
– Det är givande att arbeta med skickliga kostekonomer i ett arbetslag. På kostservice fick jag skugga ett gäng kunniga kostekonomer inklusive förvaltningschefen i Falkenberg. Under praktiken i storköket fick jag bland annat skriva matsedel och leda hela gruppen som bestod av ett tiotal personer under en dag. Jag tar med mig vikten av beslutsamhet, engagemang och samarbete. Det är även viktigt att ha roligt och känna arbetsglädje även när det är ett högt tempo.

Ett hav av intressant forskning

Under utbildningen tar studenterna del av forskning inom kost.
– Det är så häftigt! Jag är i ett hav av forskning och det är alltid intressant.

Möjligheter till många olika jobb

Utbildningen ger kunskaper inom ett brett område och öppnar dörrar till många spännande yrken.
– Efter utbildningen kan man till exempel jobba som enhetschef, kostchef eller produktutvecklare.

Om den framtida yrkesrollen tänker Nana så här:
– Jag är främst intresserad av att arbeta som enhetschef eller produktutvecklare. Som enhetschef inom skolan vill jag jobba med personalens och barnens välmående. Jag vill utveckla personalen genom till exempel workshops och utbildningar. Det ger energi! Om det framtida yrket blir produktutvecklare vill jag utveckla nyttigare produkter.

Har du några planer framöver?
–Jag vill samla på mig så mycket kunskap som det går. Det är jätteroligt att börja på nytt, våga ta steget!