Maria Bodin med tångruska vid havet.
Marinbiologen Maria Bodin har tidigare arbetat med projektet Scary Seafood på Göteborgs universitet. Nu arbetar hon med att utveckla den marina kolonilotten i Frihamnen.
Foto: Susanne Liljenström

Hon ordnar kvällskurser om framtidens sjömat

Många vill äta mer hållbar mat från havet. Men var ska man börja? Under våren arrangerar Göteborgs universitet och Göteborgs stad fyra kurstillfällen om framtidens sjömat på Folkuniversitetet. Vi har ställt fem frågor till marinbiologen Maria Bodin som anordnar kurserna.

Varför startar ni kurser om framtidens sjömat?

– Vi vill möta det stora intresset från allmänheten. Många är nyfikna på alger, sjöpungar, sjögurkor och annan spännande mat från havet. Vi vill därför ge ett smakprov på allt spännande som sker på sjömatsfronten just nu.

Varför ska vi äta mer mat från havet?

Jordens yta består till drygt 70 procent av hav, trots det kommer bara 5–6 procent av matproduktionen i världen från havet. För att maten ska räcka till en ökande befolkningen behöver vi äta mer sjömat. I Sverige finns inte samma kulturella mönster eller traditioner som exempelvis i Asien. Men det kan förändras! Vi behöver bryta konsumtionsmönster och äta mindre kött och äta mer blå proteiner i form av ostron, musslor, snäckor och alger

Marin kolonilott i Frihamnen
Ett av kurstillfällena sker vid den marina kolonilotten i Frihamnen som är byggd som en framtidsprototyp och ingår i Jubileumsfirandet Göteborg 400 år.
Foto: Malin Rosengren

Vad får deltagarna lära sig?

– Vi ordnar fyra kurstillfällen. Det första är en föreläsning som ger en överblick över vilka projekt som pågår, vilka produkter som finns att tillgå i handeln och vilka arter man själv kan plocka eller fånga. Vid den andra föreläsningen berättar algforskaren och läraren Elisabet Brock om algernas fantastiska värld. Där får deltagarna lära sig mer om algernas biologi, odling av alger och vilka användningsområden som finns.

– De två sista kurstillfällena är mer praktiska. Det ena hålls vid den marina kolonilotten i Frihamnen. Där får deltagarna lära sig mer om småskalig odling i havet och prova på att laga enklare mat med alger och annan sjömat. Det sista tillfället är en tång- och strandväxtpromenad med författaren och matinspiratören Karolina Martinson. Där får deltagarna lära sig att känna igen ätbara alger och strandväxter, hur man plockar dem på ett hållbart sätt och olika användningsområden inom matlagning.

Behövs det någon förkunskap för att gå kurserna?

– Nej, alla som är intresserade är välkomna. Det går bra att välja ett eller flera kurstillfällen.

Vad hoppas du att kurserna ska leda till?

– Jag hoppas att deltagarna ska få ökad medvetenhet om vad hållbar sjömat är och få inspiration till att våga testa mat från havet som de inte har provat tidigare.

Intervju: Karl-Johan Nylén

Kurser om framtidens mat från havet

8 marsSjömat
Kursledare: Maria Bodin

22 marsAlgernas fantastiska värld
Kursledare: Elisabet Brock

19 aprilBesök på marina kolonilotten Flytevi
Kursledare: Maria Bodin och Karl-Johan Nylén

26 aprilTång- och strandväxtvandring
Kursledare: Karolina Martinson

Kurserna anordnas av Göteborgs universitet, Göteborgs Stad och Folkuniversitet med stöd från Vinnova.