Hon hackar för en hållbar framtid

Hur kan programmering skapa en mer hållbar värld och vad är egentligen ett hackathon?

Studenten Hannah Maltkvist guidar oss i hur det var att vara med på openhack 2018.

På ett hackathon tävlar lag av programmerare, utvecklare och designers i att utveckla lösningar till problem eller fall som ges av anordnaren. Det är intensivt evenemang som vanligtvis pågår under två eller tre dagar.

– Det var jättekul men också utmattande eftersom jag knappt sov något. Det är en av de roligaste sakerna jag någonsin deltagit i. Jag älskar miljön och utmaningen i att försöka lösa problem på så kort tid, säger Hannah Maltkvist som studerar första året på programmet Software Engineering and Management vid Göteborgs universitet.

Hon är en av de trettio studenter från programmet som deltog under två dagar på openhack Gothenburg i november.

– Problemen presenteras och sedan har du 48 timmar att komma på en riktigt bra idé som löser ett av problemen. Det måste inte vara en mjukvaruapplikation. Det är praktiskt taget omöjligt att bygga en fullt fungerande applikation på två dagar, men man kan komma på en fantastisk idé och ur den skulle kunna förverkligas i framtiden.

Programmerar för mänskligheten

Openhack vill visa dem som är intresserade av programmering att de kan hjälpa till att göra skillnad genom att skapa lösningar på humanitära och sociala utmaningar.

– Jag har inte tänkt på att det kan finnas en humanitär aspekt av mjukvaruutveckling innan de presenterade de här fallen. Det var därför jag blev intresserad av att delta.

I Göteborg tävlade över hundra deltagare om att lösa fallen från organisationer som Unicef, Naturskyddsföreningen, Arbetsförmedlingen och Migrationsverket.

– Naturskyddsföreningen efterfrågade ett sätt som människor kunde dela saker, för att minska konsumtion och bygga gemenskap. Vår idé var en app där du loggar in med BankID och ser vilka föremål som delas i ditt område. Vi tänkte oss saker som man inte använder ofta men behöver ibland, som borrmaskin eller gräsklippare. Du kan också lägga upp saker som du vill dela och ta en liten avgift, kanske 50 – 200 kr för en borr, eller donera summan direkt till Naturskyddsföreningen.

Laget använde sedan ett program för att göra en mock-up av hur appen skulle se ut och fungera.

– Det hjälper så klart att kunna programmering, men egentligen är det som med vilken produkt som helst, du behöver folk med olika kunskaper. Det kan till och med vara bra att ha med personer utan någon programmeringsbakgrund alls.

En prisvinnande historia

Studenterna från programmet Software Engineering and Management tog hem tre av fyra priser under openhack i Göteborg. Laget som Hannah var med i vann People’s Choice Award, som röstas fram bland de deltagande. Det vinnande receptet var en välförberedd presentation kryddad med en något osmickrande personlig historia.

– En av våra gruppmedlemmar började med att berätta en historia om varje gång han behövde laga sin cykel. Han hade inte verktygen för att kunna fixa cykeln själv så han gick till en cykelaffär och lånade verktygen. Men varje gång kände han sig dum, eftersom han tog deras tid och verktyg utan att betala något. Sedan fortsatte vi med presentationen av vår lösning och förklarade det praktiska kring den. Som, hur den lilla avgiften skulle täcka kostnaderna, och hur användningen av BankID skulle motverka bedrägerier.

De flesta av studenterna från Göteborgs universitet hade bara studerat programmering några få månader innan de deltog. Openhack blev ett sätt för dem att testa och träna sina kunskaper på riktiga fall. Göteborgs universitet planerar även ett hackathon tillsammans med Ericsson som hålls 5-6 februari.

– Det är det bästa sättet att förbättra sina kunskaper, inte bara i programmering men även i problemlösning. Det har varit underbart och vi är så tacksamma för allt stöd från Göteborgs universitet. De hjälpte även till så att vi kunde åka till openhack i Stockholm tidigare i år. Vi är jätteglada över varje tillfälle att få testa det vi lärt oss.

Läs mer om IT-utbildningar på Göteborgs universitet