Bild
Barn som springer barfota i en park
Foto: Mostphotos
Länkstig

Global databas för idrott och hälsa i skolan

Publicerad

Tillgången till idrott och hälsa i skolan varierar kraftigt i olika länder, trots att fysisk aktivitet är avgörande för barns hälsa, lärande och välbefinnande. Nu lanseras en global databas som gör det möjligt att jämföra hur olika länder arbetar med idrottsundervisning och fysisk aktivitet i skolan.

Bakom satsningen står The Global Observatory for Physical Education (GoPE!), där forskare vid Göteborgs universitets forskningsmiljö SCOPE (Sports Coaching and Physical Education) har spelat en viktig roll.

I september presenterade GoPE! de första så kallade Country Cards under den internationella konferensen HEPA Europe 2025. Korten innehåller data från 159 länder om bland annat undervisningstid, nationella läroplaner och forskningsinsatser kopplade till idrott och fysisk aktivitet i skolan.

Bild
Foto på Suzanne Lundvall
– Databasen ger en överblick över hur idrott och hälsa bedrivs i olika länder och gör det möjligt att se både likheter och utvecklingsbehov, säger Suzanne Lundvall, professor i idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet.

– Den här databasen behövs för att ge en överblick över olika policys och villkor i respektive land. Översikten gör det möjligt att både jämföra och se utvecklingsbehov, till exempel hur vanligt det är att myndigheter följer upp ämnets innehåll och elevernas deltagande eller hur många lektioner i veckan som faktiskt genomförs, säger Suzanne Lundvall, professor i idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Stora skillnader mellan länder

Resultaten visar på tydliga skillnader. Även om de flesta länder har en nationell läroplan för idrott och hälsa (82 procent i grundskolan och 81 procent i gymnasiet) är det bara drygt hälften som också anger en miniminivå för undervisningstid. Endast 28 procent av länderna har ett nationellt system för att följa upp hur policyn genomförs.

Även forskningen är ojämnt fördelad. Bara omkring 35 procent av länderna har publicerat vetenskapliga studier om interventioner inom fysisk aktivitet i skolan, och majoriteten av dessa är höginkomstländer.

– En jämförelse kan bidra till att uppmärksamma skillnader och likheter mellan länder, vilket i sin tur kan leda till behov av särskilda studier, säger Suzanne Lundvall.

Göteborgs universitet bidrar 

Forskare vid Göteborgs universitet har tillsammans med internationella kollegor bidragit till att ta fram underlag, statistik och styrdokument för databasen.

Bild
Bild på Andreas Fröberg
– Genom att synliggöra villkoren för idrott och hälsa i skolan kan vi bidra till bättre kvalitet och mer jämlika förutsättningar, säger Andreas Fröberg, docent i idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet.

– Vi ser det som ett sätt att stärka både forskning och praktik. Genom att synliggöra villkoren för idrott och hälsa i skolan kan vi också bidra till bättre kvalitet och mer jämlika förutsättningar, säger Andreas Fröberg, docent i idrottsvetenskap.

Verktyg för förändring

Förutom landprofilerna lanserar GoPE! även ett sökbart policydirektiv med över 500 nationella dokument om idrott och hälsa i skolan. En interaktiv webbplats gör det möjligt att jämföra data mellan länder och skapa egna visualiseringar.

– Data i sig förändrar ingenting, men det kan bli ett kraftfullt verktyg för att påverka. Vår förhoppning är att materialet ska användas aktivt av forskare, lärare, beslutsfattare och civilsamhället, säger Pedro C. Hallal, medgrundare av GoPA! och medlem i GoPE!:s styrgrupp.

Text: Ragnhild Larsson

Fakta: GoPE! Country Cards
  • Lanserades 2025 på den internationella konferensen HEPA Europe.
  • Första upplagan omfattar 159 länder.
  • Innehåller data om läroplaner, undervisningstid, uppföljning och forskning.
  • Endast 28,5 procent av länderna har nationella system för uppföljning.
  • Omkring 35 procent av länderna har publicerat forskning om skolbaserade insatser för fysisk aktivitet.
  • Allt material finns på: www.globalphysicaleducationobservatory.com