Förvaltningshögskolans pris 2016 till Annika Härenstam

Förvaltningshögskolans pris för nyttiggörande av forskning i offentlig förvaltning har 2016 tilldelats Annika Härenstam.

Annika Härenstam är professor emerita i arbetsvetenskap vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet och hon är sedan hösten 2015 verksam vid Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.

Priset delades ut vid Förvaltningshögskolans dag 22 april av Dennis Jeryd som är ordförande i Förvaltningshögskolans råd för forskning och utbildning och kommunstyrelsens ordförande i Lerums kommun. Priset betstår av ett diplom och en träskulptur.

Prismotiveringen löd: "För att genom ett initiativrikt och nyskapande nyttiggörande främjat kunskapsutveckling om och intresse för offentlig förvaltning".

Förvaltningshögskolans råd motiverar vidare valet av pristagare: Annika Härenstam har under sin långa och framstående forskarkarriär lagt stor tonvikt på samverkan mellan akademi och samhälle. Inte minst har hon genom sitt initiaitiv till, och arbete med, det framgångsrika forskningsprogrammet CHEFiOS både stärkt chefer i offentlig förvaltning och spridit kunskap om deras förutsättningar att vara chefer. Hennes förmåga att arbeta diciplinövergripande och skapa stora forskningssammanhang har varit en förutsättning för projektet. Hennes vilja och engagemang för att nyttiggöra forskningen har gjort att efterfrågan på projektets resultat varit stor - och fortfarande är det. Hennes arbete och resultaten från projektet har påverkat många offentliga verksamheter på ett märkbart och positivit sätt.

Läs mer om priset och tidigare pristagare här.