Illustration ur saga från 1936.
Louis Moe, Guldfågeln, Barnbiblioteket Saga nr. 167 1936.

Forskning kring antisemitism, barnlitteratur och kvinnliga författare får bidrag

Skolans arbete mot antisemitism, sagan om ett läsfrämjande barnboksförlag samt litteratur och politik hos tre kvinnliga författare under 1900-talets första hälft. Det är några av de forskningsprojekt som nyligen tilldelats forskningsmedel från Vetenskapsrådet och Riksbankens jubileumsfond.

Antisemitism i skolan

Projektet Pedagogiska erfarenheter av och strategier för att bemöta antisemitism i skolan får medel för fyra års forskning från Vetenskapsrådet inom kategorin utbildningsvetenskap. Projektet kommer att studera hur och när antisemitism tar sig uttryck i svensk skola och hur lärare och skolor arbetar för att motverka antisemitism. Det genom intervjuer och deltagande observationer i skolan.

– Problemet med antisemitiska uttryck är inte nytt, men de senaste månadernas utveckling i världen visar att det som händer långt utanför Sverige också får effekter och konsekvenser i vårt samhälle, säger Göran Larsson, professor i religionsvetenskap.

Projektet ska dels dokumentera hur globala konflikter och lokala motsättningar spelas ut i skolan, dels skapa förutsättningar för att skolan ska kunna verka inkluderande och demokratifrämjande.

Forskningsprojektet leds av Christer Mattsson, föreståndare för Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet. Medverkande forskare i projektet är professor Göran Larsson, professor Roger Säljö och lektor Robin Andersson Malmros.

Sagan om ett barnboksförlag

Vetenskapsrådet beviljar projektet Sagan om Saga: ett barnboksförlags redaktionella praktiker medel för fyra års forskning. Forskningen ska fokusera på och undersöka Svensk Läraretidnings förlag som bildades 1896. Förlaget var ett av de första svenska bokförlagen med huvudsyfte att ge ut barn- och ungdomsböcker, och deras utgivning av bokserien Barnbiblioteket Saga är en av de största läsfrämjande satsningarna genom tiderna i Sverige.

– Det är väldigt roligt att Vetenskapsrådet väljer att stödja ett projekt om läsfrämjande och litteraturförmedling. Projektet är historiskt orienterat men har också omedelbar relevans för vår tids läsning och litteraturförmedling. Det är fint att se hur Svenska barnboksinstitutet lyckas knyta samman forskning om barn- och ungdomslitteratur på de svenska lärosätena runt om i Sverige, säger Olle Widhe, professor i litteraturvetenskap.

De övriga projektdeltagarna är Maria Andersson från Stockholms universitet, Björn Sundmark från Malmö universitet och projektledare Åsa Warnqvist från Svenska barnboksinstitutet.

Diplomati, litteratur och politik hos tre kvinnliga författare

Katarina Leppänen, professor i idé- och lärdomshistoria, tilldelades ett så kallat RJ Sabbatical, ett halvår upp till ett års finansiering för att kunna avsluta långt gången forskning. Forskningsprojektet, Kulturell diplomati, litteratur och politik hos Aino Kallas, Hella Wuolijoki och Elin Wägner ca 1900–1950, blir en slags sammanställning i bokform av den forskning hon gjort under de senaste 15 åren och som i dag finns spridd i ett antal olika artiklar.

– Artikelformen gör det svårt att dra större slutsatser eller att jämföra flera fall för att se om det finns likheter och gemensamma mönster i de tre kvinnornas livsbanor som politiskt, offentligt och litterärt aktiva. Det hoppas jag nu kunna göra i bokform, säger Katarina Leppänen.

Hon fortsätter:

– För att det inte enbart ska bli en sammanfattande bok så har jag valt att anlägga ett för mig helt nytt perspektiv i form av "kulturell diplomati”, vilket handlar om hur de genom radio, teater, litteratur m.m. aktivt deltar i formandet av den politiska diskursen.

Projektet inkluderar en vistelse i Wien och en kombinerad vistelse i Helsingfors/Tallinn/Tartu för att diskutera resultat och genomföra nödvändiga arkivstudier.

Text: Hanna Erlingsson

Se även: