Forskare kartlägger den nya maten från havet

Med en växande population och ett överhängande hot om utfiskade hav, är framtidens mat en viktig fråga och nu söker forskare vid Göteborgs universitet efter nya ätbara arter i havet. Vid årsskiftet beviljades Göteborgs universitet medel för att kartlägga tillgång och efterfrågan av nya arter från havet. Det kan handla om ätbara arter som hjärtmusslor, tångräkor, eller trollhummer som konsumenter idag inte äter eller ens kan köpa i butik eller på restaurang.

I projektet ”Scary Seafood” som förstudien heter kommer forskarna att kartlägga marina råvaror som vi idag sällan nyttjar men ofta förekommer i fiskarnas bifångster eller är vanliga arter på Västkusten.

Foto: Forskare Christin Appelqvist vid Tjärnö, Göteborgs universitet demonsterar några av de intressanta arterna.

- Scary Seafood är i mina ögon alger, marina djur eller kroppsdelar av fisk och skaldjur som den “vanliga" konsumenten idag inte äter, av olika anledningar, främst för att de inte finns att tillgå i handeln eller serveras på restauranger. Det nya är det främmande eller läskiga ”Scary”, säger Christin Appelqvist forskare vid Göteborgs universitet och projektledare för studien.

I studien kommer potentiella arter att väljas ut och kännedom kring exempelvis biologi och nyttjandemöjligheter kommer kartläggas. Studiens mål är att sammanställa en rapport över tänkbara och icke tänkbara arter utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Den skall beskriva kunskapsläget kring arterna och belysa hinder eller möjligheter som finns i nuläget för att få produkten från havet till tallriken. Projektet vill även stimulera till entreprenörskap och nyföretagande kring ”Scary Seafood”.

- Vi vill visa på möjligheterna för lokalt förekommande eller odlade arter som skulle kunna bli nya produkter som serveras på restauranger eller erbjuds av entreprenörer inom upplevelseturismen. Några arter som vi kommer titta närmare på är maneter, hjärtmusslor, tångräkor, hästräkor, trollhummer och simkrabbor, säger Christin Appelqvist.

I projektet kommer forskarna arbeta med ett brett nätverk inom många branscher och inkludera fiskare, odlare, plockare, beredningsindustrin, turist- och restaurangbranschen. Projektet finansieras bland annat av Leader Bohuskust och gränsbygd och Västra Götalandsregionen. Maritima klustret i Västsverige är en av parterna. Projektet leds av marinbiolog och forskare Christin Appelqvist vid Tjärnö, Göteborgs universitet.