Forskare ger ut seriebok med meddelanden från Ukraina

När det fullskaliga kriget bröt ut i Ukraina skickade forskaren Gregg Bucken-Knapp meddelanden till sina ukrainska kollegor för att höra hur det var med dem. Konversationerna blev till en seriebok som nu finns i bokhandlarna i Sverige.

Gregg Bucken-Knapp, forskare på Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet, har arbetat mycket i Östeuropa med migration och integration. Utbildningen Swedish Academy for Young Professionals (SAYP) som han arrangerar har haft flera deltagare från Ukraina, vilka han hade kontakt med när Ryssland inledde sin fullskaliga invasion av landet i februari i år.

De konversationer och meddelanden som han hade med ukrainska alumner från SAYP-programmet gav en bild av kriget och Gregg Bucken-Knapps forskningsområde migration som är svår att tillförskansa sig genom gängse forskningsmetoder som intervjuer. Snart föddes idén att publicera konversationerna, givetvis med alla inblandades tillstånd. Genom att samarbeta med den estniska illustratören Joonas Sildre blev det till slut en seriebok med titeln "Messages from Ukraine". Den har givits ut av University of Toronto Press och nu finns i bokhandlar i Sverige.

För den som vill läsa mer finns en längre intervju i GU-journalen #4 2022, och Gregg Bucken-Knapp talar också om boken i Förvaltningspodden, avsnitt 13. All vinst av försäljning av boken går till att hjälpa folket i Ukraina, genom Canada-Ukraine Foundation