Flera guldspadar till tidigare studenter vid JMG

Också i år kammade före detta studenter vid JMG hem flera pris för sina undersökande journalistjobb vid årets grävseminarium.

Stort grattis till Ola Sandstig (Filter), Michael Verdicchio (GP), Kerstin Weigl (Aftonbladet) och Mattias Sandberg (Aftonbladet)!

I helgen blev det klart vilka som vunnit årets guldspadar av Föreningen Grävande Journalister (FGJ).

Bland pristagarna finns, liksom tidigare år, flera journalister som utbildat sig vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) eller tidigare Journalisthögskolan.

JMG gratulerar varmt de tidigare studenterna som vann följande guldspadar med fina motiveringar:

Magasin – Ola Sandstig (Filter)

"Ohörda rop": För att med en synnerligen modig och oväntad granskning lyckats sticka hål på den rådande tystnadskulturen kring de apatiska flyktingbarnen.

Storstadstidning ­– Michael Verdicchio (GP)

"Terrorn mot bönderna": För att ha satt spaden i en dynghög av militant terror och hotfulla trakasserier mot Sveriges bönder.

Juryns särskilda pris – Kerstin Weigl och Mattias Sandberg (Aftonbladet)

Dessutom delades också Juryns särskilda pris ut till:

Aftonbladetjournalisterna Kerstin Weigl och Kristina Edblom för boken "I händelse av min död", samt till Anders Johansson, Richard Aschberg och Mattias Sandberg, också de Aftonbladet, för två granskningar: "Facktopparna" och "Lex Maktens kvitton".

Studentspade

I år var första gången som Studentspaden delades ut.

Följande studenter från JMG var nominerade: Viktoria Berggren, Linnéa Burén, Alice Edwards, Anton Lorentzson, Emilia Söderholm och Emmy Westling. De hade gjort grävjobbet "Utan spaning, ingen aning" om tiggarna i Göteborg.

Vinnare i den nya studentkategorin blev till slut Stina Bergström och Jenny Kejerhag från Umeå universitet som publicerat sitt jobb "Kalsonggrävet" i Norran, om hur kvinnliga förskolelärare tvingas köpa sina egna arbetskläder medan kommunanställda i mansdominerade yrkesgrupper får kalsongerna betalda.

Guldspaden delas ut av Föreningen Grävande Journalister (FGJ).

I guldspadejuryn sitter JMG:s journalistlärare Kicki Hultin och Ulla Sätereie.

Läs mer om Föreningen Grävande Journalister på FGJ:s webb.