Bild på unga idrottstejejer som håller i en basketboll tillsammans
Foto: Yuri Arcurs

Bättre villkor krävs för tränare krävs för en hållbar idrott

En hållbar elitidrott, där unga kan utvecklas både inom sin idrott och som personer. Det vill de flesta inom den svenska idrottsrörelsen ha. Men arbetsvillkoren för tränarna är ofta ohållbara och kvinnor är fortfarande underrepresenterade inom många sporter, speciellt på junior- och seniorelitnivå.

Inom forskningsprojektet STEPS vid Göteborgs universitet för forskarna en dialog med olika aktörer inom den organiserade ungdomsidrotten och näringslivet för att identifiera hinder för en socialt hållbar prestationsinriktad ungdomsidrott och hitta strategier för en förändring.

Under dialogmötena har tränarna identifierats som avgörande för att idrottare ska utvecklas på ett hållbart sätt. Samtidigt har tränarna själva ofta en ohållbar arbetssituation.  De jobbar ideellt, coachar sina egna barn och saknar ofta en professionell utbildning för sitt uppdrag.
– Coaching är komplext och kräver att man ständigt utvecklas pedagogiskt, vilket väldigt få tycker sig ha tid med. Resultatet kan bli osunda träningsmetoder som överträning eller en hög omsättning av idrottstränare, säger Astrid Schubring, forskare i idrottsvetenskap och projektledare för STEPS.

Paneldeltagare på STEPS-konferens
Under STEPS-konferensen i Göteborg samlades forskare och praktiker för att utveckla idéer för hur arbetsvillkoren för tränare kan bli mer hållbara så att unga idrottare kan utvecklas på ett hållbart sätt.
Foto: Ragnhild Larsson

Konferens för att utveckla idéer

I slutet av september samlades de olika aktörerna i STEPS på en konferens i Göteborg för att presentera forskning och goda exempel och för att tillsammans utveckla idéer för hur arbetsvillkoren för tränare kan bli mer hållbara så att unga idrottare kan utvecklas på ett hållbart sätt.
– Dessutom ville vi belysa underrepresentationen av kvinnor i tränaryrket och dela med oss av exempel på hur olika idrottsorganisationer arbetar för ökad jämställdhet inom tränaryrket.

Mod och kreativitet krävs

På konferensen presenterades också flera positiva exempel. Till exempel arbetar BK Häcken systematiskt med tränarutveckling, Sveriges Olympiska Kommmittén har tagit fram ett mentorprogram för kvinnliga tränare och EPOS, ett nätverk av klubbar och förbund, samarbetar för att skapa förutsättningar för en mer jämställd tränarkår.

– För att förändra situationen krävs det mod och kreativitet. Då behövs ett tvärvetenskapligt och interorganisatoriskt nätverk, som STEPS, som arbetar långsiktigt tillsammans kring ett ämne.

Tränarens roll avgörande

En av talarna på konferensen var Shane Pill, docent i sports coaching och idrottspedagogik vid Flinders University i Australien, som pratade om utveckling av tränare med fokus på idrottarsutövaren. Hans mål är att ungdomar i högre grad stannar kvar i idrotten under tonåren och att de fortsätter som vuxna. När idrottare har positiva tränarerfarenheter är det mer sannolikt att de håller på med sin sport längre.
– Tränaren spelar en avgörande roll för om en idrottare ska fortsätta eller bli utsliten. Därför är det viktigt att utbildningen av tränare fokuserar på att öka kvaliteten på coachningen för att öka idrottarens engagemang och utveckling.

Fokus på idrottarens personliga utveckling

Shane Pill förklarar att tränaren genom ett holistiskt synsätt som fokuserar på idrottarens personliga utveckling, inte enbart som idrottare, skapar en positiv och stödjande miljö där idrottaren kan växa och göra misstag.
– Då hjälper tränaren idrottare att utvecklas fysiskt, känslomässigt och socialt och bli självständiga, självstyrda och självmotiverade idrottare som sätter sina egna mål, träningsplaner, tar ansvar för sina beslut och resultat och att ta ansvar för den egna utvecklingen.

Text: Ragnhild Larsson

Hållbarhet i prestationsinriktad ungdomsidrott - STEPS

I samarbete mellan flera olika forskningsdiscipliner ska projektet STEPS utveckla hållbarhetskonceptet med fokus på den elitinriktade ungdomsidrotten.

Läs mer om STEPS