Avhandling om människorna bakom dödahavsrullarna

Den grupp människor som skrev texterna på dödahavsrullarna har tidigare beskrivits som religiösa fanatiker. Men det var de inte, visar en avhandling av Kamilla Skarström Hinojosa.

Kamilla Skarström Hinojosa har det senaste läsåret vikarierat som lektor i Gamla testamentets exegetik vid Göteborgs universitet. Den 20 maj disputerar hon vid Umeå universitet på en avhandling som handlar om texten på dödahavsrullarna.

Dödahavsrullarna hittades 1947 i grottor utanför Jerusalem, och har sedan dess varit viktiga föremål för forskningen. Ofta har de människor som skrev texterna beskrivits som en religiös sekt, men Kamilla Skarström Hinojosa ger en ny bild av dem i sin avhandling.

– Ur min läsning framträder en grupp som snarare än att vara religiösa fanatiker visar stor insikt i de mekanismer i det sociala samspelet som har potential att destabilisera ett samhälle. Genom en intern hierarki och tydliga restriktioner för det sociala samspelet skapas den värld de själva vill leva i, säger Kamilla Skarström Hinojosa i ett pressmeddelande från Umeå universitet.

Kamilla Skarström Hinojosa har gjort en närläsning av en av skrifterna, 1QS. Titeln på hennes avhandling är A synchronic approach to the Serek ha-Yahad (1QS): from text to social and cultural context.