Lisa Axelsson i korridoren på skolan, kollar in i kameran. Blont hår och grå tröja.
Foto: Isac Lundmark

Alumnen Lisa är jurist på Migrationsverket

Juristalumnen Lisa Axelsson är handläggare på Migrationsverket. Som en del i Handelshögskolans partnerprogram besökte Lisa och hennes kollegor skolan för att berätta hur det är att jobba på myndigheten.

När jag studerade juristprogrammet på Handelshögskolan önskade jag att få veta mer om hur det är att jobba på myndigheter. Därför känns det jättekul att komma hit och förhoppningsvis inspirera studenter till en väg in i arbetslivet på en myndighet som Migrationsverket.

Vad är din arbetsroll?

– Jag arbetar som handläggare på den nya medborgarskapsenheten här i Göteborg, som startades upp i augusti förra året, så vi är väldigt nya på banan! Mina dagar består av att jag utreder och handlägger ansökningar om svenskt medborgarskap och gör dem klara för beslut. Det innefattar allt från kontakt med sökande i olika former, kontakt med andra myndigheter, utredningar och rena handläggningsåtgärder. Man lär sig något nytt varje dag!

Hur är det att jobba på Migrationsverket?

– Det är väldigt varierande och utmanande på många sätt och det finns alltid nya saker att lära sig, vilket jag tycker är väldigt roligt!

Vad kan man jobba med på Migrationsverket om man har studerat på Handelshögskolan?

– Det finns ett stort utbud av arbeten och roller för den som studerat på Handelshögskolan. Jag arbetar just nu som handläggare. I den rollen kan du arbeta inom olika områden, som exempelvis medborgarskap eller tillstånd. Du kan även jobba som beslutsfattare eller inom andra delar av själva handläggningsprocessen. Det finns många fler möjligheter än vad man kanske tror att det gör!

Finns det några tjänster att söka just nu?

– Alla lediga jobb som Migrationsverket har just nu går att hitta på migrationsverket.se. Där går det också att göra en generell intresseanmälan. Ett tillvägagångssätt är att hålla utkik på Arbetsförmedlingens hemsida.