Uppkopplad mot världen: Om unga med intellektuell funktionsnedsättning och deras erfarenheter av sociala aktiviteter på internet
Kort beskrivning
Avhandlingen undersöker unga med intellektuell funktionsnedsättning och deras aktiviteter på internet, men även vad som händer i spänningen mellan online och offline.
Lyssna på den senaste forskningen om unga med intellektuell funktionsnedsättning på internet
Välkommen på Åsa Borgström disputation! Här försvarar hon sin avhandling. I avhandlingen har hon undersökt om unga med intellektuell funktionsnedsättning och deras användning av internet.
I sina studier har Åsa analyserat och tolkat ungas erfarenheter av sociala aktiviteter på internet. Hon diskuterar även metodologiska utmaningar och möjligheter i kvalitativ forskning om unga och deras röster i forskningen.
Uppkopplad mot världen: Om unga med intellektuell funktionsnedsättning och deras erfarenheter av sociala aktiviteter på internet
I avhandlingen uppmärksammas unga med intellektuell funktionsnedsättning och deras erfarenheter av sociala aktiviteter på internet.
Avhandlingen baseras på två delstudier:
- Den första delstudien är en litteraturöversikt om unga med intellektuell funktionsnedsättning och sociala medier.
- Den andra delstudien undersöker dels negativa erfarenheter på internet och internetrelaterat stöd, dels erfarenheter av självpresentationer på internet hos unga kvinnor med intellektuell funktionsnedsättning.
Dessutom diskuteras utmaningar i kvalitativ forskning om unga med intellektuell funktionsnedsättning och internet.
Del av forskningsprojekt finansierat av FORTE
Avhandlingen har varit en del av forskningsprojektet "Del@ktig på nätet? Särskoleelevers identitetsskapande aktiviteter på internet" vid Högskolan Väst. Projektet finansierades av Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (FORTE).
Del@ktig på nätet? Särskoleelevers identitetsskapande aktiviteter på internet (hv.se)