Länkstig

Miljö- och hållbarhetsutbildning i den dubbla krisens tid

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2026 - pågående
Projektägare
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Kort beskrivning

Syftet med projektet är att undersöka hur demokratiska och ekologiska mål förenas i praktiken i svensk miljö- och hållbarhetsutbildning, samt vilka möjligheter och problem som uppstår i dessa processer.

Projektet bygger på kvalitativa metoder – intervjuer, observationer och dokumentanalys – för att fånga hur arbetet med demokrati och hållbarhet tar form i skolans vardag och vilka föreställningar om demokrati, klimatansvar och hållbara livsstilar som skapas.

Mer information om projektet

Bakgrund

Vi står i dag inför en dubbel kris: en pågående klimatkris som sätter hård press på ekosystem och samhällen, och samtidigt en demokratisk kris präglad av växande populism, vikande förtroende för myndigheter och minskat politiskt deltagande. En komplicerande faktor är också att det kan finnas spänningar mellan demokratiska och miljömässiga mål. Åtgärder som anses nödvändiga för klimatet kan uppfattas som odemokratiska, samtidigt som konventionella demokratiska processer kan ha svårt att möta klimatkrisen.

Skolan spelar en central roll i denna situation. Enligt den svenska läroplanen ska skolan både fostra demokratiska medborgare och bidra till en ekologiskt hållbar samhällsutveckling. Ofta sker detta genom miljö- och hållbarhetsutbildning. Det är vanligt att ta för givet att demokratiska och miljömässiga mål förstärker varandra, men kunskapen om de spänningar som kan uppstå mellan dem och om hur dessa hanteras i skolans vardag är begränsad.

Syfte och frågeställningar

Syftet med projektet är att undersöka hur demokratiska och ekologiska mål förenas i praktiken i svensk miljö- och hållbarhetsutbildning, samt vilka möjligheter och utmaningar som uppstår i dessa processer. Projektet, som är inspirerat av foucauldiansk teori om eco-governmentality och demokratisk biopolitik, utgår från följande forskningsfrågor:

  • Hur artikuleras och omsätts demokratiska och ekologiska rationaliteter i praktiken i miljö- och hållbarhetsutbildning?
  • Vilka subjektiviteter och föreställningar om demokrati och ekologisk hållbarhet produceras genom dessa utbildningsinitiativ
  • Vilka möjligheter och utmaningar uppstår i försöken att förena demokratiska och ekologiska mål i miljö- och hållbarhetsutbildning?

Forskningsmetoder

Forskningsprojektet bygger främst på kvalitativa metoder. Datainsamlingen omfattar:

  • Intervjuer med elever, lärare, skolledare och andra nyckelpersoner som är involverade i miljö- och hållbarhetsarbete i skolan.
  • Deltagande observationer på skolor, där forskarna följer möten, projekt och det dagliga arbetet kopplat till demokratiskt organiserad miljö- och hållbarhetsutbildning.
  • Text- och dokumentanalys av styrdokument, material från certifieringsprogram, lokala planer, projektbeskrivningar och annat skriftligt underlag som vägleder skolors hållbarhetsarbete.

Genom att kombinera dessa metoder ger projektet en rik och nyanserad bild av hur demokratiska och ekologiska mål hanteras i skolans miljö- och hållbarhetsarbete, vilka möjligheter som öppnas, vilka dilemman som uppstår och hur skolan kan bidra till att möta den dubbla krisen genom utbildning.

Deltagare

  • Beniamin Knutsson, projektledare, institutionen för didaktik och pedagogisk profession
  • Linus Bylund, institutionen för didaktik och pedagogisk profession