Innan Beatrix flyttade till Sverige läste hon en magister i idrottsvetenskap vid Technische Universität München (TUM) och arbetade som sportterapeut samt skid- och snowboardlärare.
– Samtidigt tog jag en master i folkhälsa och epidemiologi vid Ludwig-Maximilians-Universität (LMU) och blev forskarassistent vid WHO:s Collaborationcenter for the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF).
– Där fick jag en fördjupad förståelse för hälsans komplexitet och dess biopsykosociala och ekologiska determinanter (runt 1400), vilket har format mina breda forskningsintressen.
Doktorandprojekt och vidareutbildning i Sverige
I Sverige påbörjade hon sitt doktorandprojekt vid Rehabiliteringsmedicin på Sahlgrenska akademin, kompletterade sin tyska utbildning, läste till legitimerad fysioterapeut och arbetade samtidigt som fysioterapeutassistent.
– Efter min disputation blev jag postdoc och lektor inom kvalitetsförbättring (Improvement Science) vid Hälsohögskolan i Jönköping, där jag forskade om Sveriges kvalitetsregister. Metoder från detta område, såsom interaktiv följeforskning och lärande nätverk, tillämpar jag bland annat i min nuvarande forskning. Parallellt har jag utbildat vård- och omsorgspersonal i personcentrerad dokumentation och tillsammans med Bräcke Diakoni utvecklat ett journalsystem inom ett Vinnova-projekt, som nu finns på marknaden.
Pågående projekt med fokus på barn och unga
Just nu arbetar Beatrix med tre projekt som alla har fokus på barn och unga samt skolan som en hälsofrämjande arena.
– Det första handlar om Generation Pep skolverktyg och hur skolor arbetar med 18 områden för att främja fysisk aktivitet och hälsosamma matvanor.
– Det andra är ett samarbetsprojekt med RF-SISU Västra Götalandsregion om Physical Literacy (PL) för att främja både fysisk aktivitet och utveckling av rörelseförmåga och glädje bland barn i förskolor och skolor.
– Det tredje projektet fokuserar på att identifiera samspelet mellan biospykosociala faktorer i och utanför skolan och deras påverkan på ungas mentala hälsa, tillsammans med kollegor från IPS och baserat på den stora UGU-databasen. Parallellt fortsätter jag samarbeta med kollegor från UBC i Kanada för att undersöka longitudinella påverkansfaktorer på barnens utveckling av rörelseförmåga inom ramen för en PL-intervention. Jag är även involverad i ett internationellt projekt som utforskar idrottsföreningar som en hälsofrämjande arena.
Beatrix forskning är bred men fokuserar framför allt på fysisk aktivitet, rörelseförmåga och hälsopromotion inom olika arenor. Hon hoppas på att forskningen resulterar i bättre välbefinnande för så många som möjligt.
– Hälsopromotion innefattar ett systemperspektiv och är nära kopplat till hållbar utveckling. Som FN:s generalsekreterare uttryckte det vid den globala Health Promotion-konferensen 2016: “Health and well-being are at the center of the Sustainable Development Goals; they are a pre-condition, outcome, and an indicator of progress…”
Samarbeten och kreativa processer
En vanlig forskningsdag varierar beroende på i vilken fas forskningen befinner sig.
– Den kan innehålla möten med kollegor inom och utanför akademin, både nationellt och internationellt – ibland på kvällstid på grund av tidsskillnader. Just nu ägnar jag mycket tid åt analyser, litteraturläsning, skrivande samt skapande av enkäter och intervjuguider liksom forskningsansökningar. I andra faser har fokus legat på datainsamling och att vara ute i verksamheter.
Beatrix anser att det som är mest spännande med forskningen är samarbeten med praktiken.
– När de leder till faktiska förbättringar i verkligheten, är guldet – när ”allt faller på plats”. Jag tycker också om den kreativa processen och den ständiga iterativa tankeutvecklingen och lärandet med nya insikter och perspektiv.
Beatrix tycker om effektivitet och att avsluta saker.
– Så det är utmanande att jag aldrig blir färdig med forskningen, vilket å andra sidan är just det kreativa utvecklande, varför jag tycker så mycket om den.
Text: Helena Svensson