Bild
Foto: Bildbyrån, RF-SISU Västra Götaland är en del av Make a Move
Länkstig

Physical Literacy to enhance Movement and Physical Activity (PLayMoPA) in preschool-aged children

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2024 - 2026
Projektägare
Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Kort beskrivning

Syftet med PLayMoPA-projektet är att öka kunskapen och förståelsen om förskolemiljöer, både psykosociala och fysiska (inomhus och utomhus) och deras relation till barns rörelse och fysisk aktivitet (MoPA). Dessutom strävar studien efter att undersöka hur rörelseförståelse (PL) påverkar den psykosociala miljön, det vill säga förskollärares attityder, kunskaper, och pedagogiska tillvägagångssätt för att främja MoPA, samt barnens självförtroende inom fysisk aktivitet.

Genomförande

Projektet kommer att genomföras som en fallstudie av RF-SISU Västra Götalands PL-intervention och kommer att omfatta flera inbäddade enheter (förskolor), inklusive fördjupade undersökningar av enstaka utvalda förskolor. Data kommer att samlas in longitudinellt genom att använda både kvalitativa och kvantitativa metoder. Projektet består av flera delstudier, varav finansiering har beviljats för delstudie 1. Denna delstudie har en tvärsnittsdesign och omfattar tre förskolor, med fokus på pedagogernas och ledningens perspektiv.

Aktuellt

Presentation av resultat på SVEBI årskonferens i Örebro, november 2025: Rörelse bortom minuter och steg: Hur ett helhetsperspektiv genom physical literacy påverkar förskolans barn och pedagoger, Beatrix Algurén

Publikation

Fredrik Bergsbo masterarbete med titeln: Spillover Effects of Physical Literacy Implementation on Preschool Educators.  A Cross-Sectional Study of Physical Activity, Psychosocial Resources, and Organizational Conditions in Two Municipalities in Western Sweden.