streptokocker i närbild

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektägare
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Kort beskrivning

Detta projekt utforskar erfarenheterna hos personer som drabbas av nekrotiserande fasciit (allvarliga bakteriellla mjukdelsinfektioner) och även deras anhöriga. Detta för att bidra till förutsättningar för optimal vård och behandling i både den akuta fasen och i rehabiliteringsfasen.

Nekrotiserande fasciit

Nekrotiserande fasciit (NSTI) är en livshotande, bakteriell mjukdelsinfektion med hög dödlighet. Bakteriernas toxiner förstör bindväv och muskelvävnad och infektionen kan inom loppet av några timmar orsaka irreversibla skador och utvecklas till blodförgiftning. För att den drabbade ska överleva måste infekterad vävnad omedelbart avlägsnas kirurgiskt samtidigt som behandling med krafitg antibiotika och intravenöst immunoglobulin (IVIG) ges.

Syfte och mål

Det övergripande syftet är att utforska erfarenheterna hos patient och anhöriga i relation till Nekrotiserande fasciit (NSTI) och därigenom skapa förutsättningar för optimal vård och behandling i den akuta fasen, såväl som i rehabiliteringsfasen. Dessutom önskar vi beskriva effekterna i vardagen av NSTI  och hur drabbade personer upplever situationen.

De specifika målen är:

• Att utforska patientens erfarenheter av att drabbas av en nekrotiserande mjukvävnadsinfektion sex månader efter diagnosen
  • Att utforska upplevelsen av rehabiliteringsfasen två år efter diagnosen
  • Att utforska sjukvård, omvårdnad och personens upplevda känslor som i både akut- och rehabiliteringsfasen och även anhörigas erfarenhet när någon nära drabbas av en nekrotiserande mjukvävnadsinfektion.

Metod

Projektets utformning är konstruerat i nära samarbete med en tidigare patient och hans fru. Intervjuguiden och forskningsplanen har tagits fram  av forskare och patienter i samverkan för att öka validiteten och tillförlitligheten.

För att utforska patienters och anhörigas erfarenheter i relation till NSTI används en  explorativ design med mixed method eftersom detta är lämpligt för att skapa förståelse och kunskap om de drabbades perspektiv. Data samlas in genom kvalitativa intervjuer.

Förväntat värde och klinisk relevans

Som den första stora studien om patienters och anhörigas erfarenheter av NSTI förväntas studien bidra med kunskap om tidiga patientrapporterade tecken och symtom på infektion som underlättar snabba diagnoser och behandling. Dessutom kommer studien att bidra med kunskap om hur man organiserar vård och behandling för att möta patienternas och anhörigas behov både i den akuta fasen och under den längre rehabiliteringsfasen.

Forskare

Annette Erichsen Andersson

Ingrid Egerod, Righshospitalet, Köpenhamn

Vibeke Knudsen Righshospitalet, Köpenhamn

Ann-Marie Fagerdal, Karolinska Institutet.