Bild
Svenskt fotbollslag i lägre division och en bild på megaarena i Argentina
Foto: Shutterstock
Länkstig

Big business och idrott – ledarskapets betydelse för att skapa en vinnarkultur

Samhälle & ekonomi

Idrott omsätter allt mer pengar. Påverkar det engagemanget och kraven på seger? Välkommen till ett spännande seminarium där vi sätter fokus på idrottens roll i samhället och vilket ledarskap som krävs för att skapa en vinnarkultur.

Seminarium
Datum
16 feb 2026
Tid
13:30 - 16:30
Plats
Malmstensalen, Handelshögskolan, Vasagatan 1, Göteborg
Kostnad
Gratis

Medverkande
Suzanne Lundvall, professor i idrottsvetenskap, Göteborgs universitet
Anders Torstensson, f.d. tränare, nu teknisk direktör Mjällby AIF
Mak Lind, tränare, BK Häcken
Robert Laul, journalist, Göteborgs-Posten
Moderatorer: Per Thilander och Ramsin Yakob, båda forskare vid Företagsekonomiska institutionen, Göteborgs universitet
Arrangör
Företagsekonomiska institutionen, Handelshögskolan
porträttfotografier på de fyra talarna
Suzanne Lundvall, Anders Torstensson, Mak Lind och Robert Laul

Idrotten har länge varit en stark folkbildare och en viktig del av det svenska samhället. Samtidigt är den förknippad med att segra; på många sätt handlar idrott om att vinna, särskilt på elitnivå. 

Under de senaste åren har idrottsvärlden förändrats i snabb takt. Nya pengar har strömmat in genom sändningsrättigheter, klubbköp och växande sponsoravtal – vilket skapat helt nya spelregler. Samtidigt kvarstår kraven på prestation, resultat och seger.

Vad är det då som gör skillnaden mellan vinst och förlust? Är det de ekonomiska musklerna, eller är det andra faktorer som sammanhållning och laganda? Eller är det ledarskapets förmåga att skapa en vinnarkultur som avgör?

På seminariet fördjupar vi oss i dessa frågor genom presentationer och samtal med några av Sveriges mest framstående experter inom sina områden.