Arbetsplatsbaserat lärande för elever i behov av stöd
Utbildning & lärande
Ett öppet webbinarium där du får ta del av två presentationer och delta i en gemensam diskussion om arbetsplatsbaserat lärande (APL).
Ett öppet webbinarium där du får ta del av två presentationer och delta i en gemensam diskussion om arbetsplatsbaserat lärande (APL).
Detta webbinarium vänder sig till alla som är intresserade av utbildningsfrågor med koppling till specialpedagogik och yrkeskunnande. Länk till Zoom-mötet hittar du ovan. Temat för eftermiddagen är Arbetsplatsbaserat lärande för elever i behov av stöd/elever i anpasssad gymnasieskola.
Två presentationer står på programmet:
Att ha ett arbete betraktas allmänt som en viktig faktor för människors hälsa, välbefinnande och känsla av sammanhang. Möjligheten att få och behålla ett jobb utgör också en central övergång i livet, starkt kopplad till vuxenlivet, eftersom arbete erbjuder autonomi, sociala kontakter och ekonomisk självständighet.
För personer med intellektuell funktionsnedsättning (IF) innebär övergången från skola till arbetsliv särskilda utmaningar. Ett sätt att stödja denna övergång är genom Arbetsplatsförlagt lärande (APL), ett initiativ som syftar till att utveckla yrkeskunskaper och förbättra möjligheterna att etablera sig på arbetsmarknaden. Denna presentation belyser hur lärare – i roller som handledare och koordinatorer – uppfattar och erfar APL samt vilka förutsättningar de ser för att APL ska kunna bidra till en mer framgångsrik övergång från skola till arbete för elever med IF.
Jens Ineland är docent i socialt arbete och föreståndare för Umeå centrum för funktionshinderforskning. Han forskar om hur institutionella förhållanden påverkar mötet mellan välfärdsorganisationer (och dess olika professioner) och personer med funktionsnedsättningar. Jens undervisar på socionomprogrammet.
Helena Hellgren presenterar sitt pågående avhandlingsarbete om stöd i yrkesämnesundervisning. Ungefär en tredjedel av gymnasieeleverna i Sverige, studerar vid ett yrkesinriktat gymnasieprogram och har därmed delar av sin utbildning på en arbetsplats. För elever med identifierade behov av stöd, kan APL-perioden både innebära nya möjligheter och nya utmaningar, vilket tas upp i presentationen.
Helena Hellgren är doktorand vid Göteborgs universitet, med inriktning pedagogik och specialpedagogik. Hon har tidigare arbetat som yrkeslärare samt som adjunkt vid yrkeslärarprogrammet. Hennes forskningsintresse berör frågor om stöd till elever vid yrkesämnesundervisning, i skola och på arbetsplats.
Kollegiet för inkludering, likvärdighet och specialpedagogik är ett forum för kunskapsutbyte för forskare, yrkesverksamma pedagoger och andra som är intresserade av det specialpedagogiska kunskapsområdet.
Kollegiet för yrkeskunnande är en mötesplats för forskare och andra med intresse för yrkesutbildning i skola och arbetsliv.