Handledning i psykosocialt arbete
Supervision in Psychosocial Work
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en fördjupningskurs på avancerad nivå och ges som fristående kurs.
Huvudområde:
Socialt arbete
Fördjupning:
AXX, Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För att vara behörig till kursen krävs
- socionomexamen eller motsvarande utbildning, minst kandidatexamen
- kurser i socialt arbete omfattande minst 45 högskolepoäng på avancerad nivå eller annan vidareutbildning som kan bedömas likvärdig (t.ex. psykoterapiutbildning motsvarande 45 hp)
- minst fem års yrkeserfarenhet av psykosocialt arbete
- erfarenhet av att själv ha blivit handledd minst 80 timmar.
Innehåll
Kursen behandlar olika teoretiska och praktiska perspektiv på handledning i psykosocialt arbete. Den är uppdelad på tre delkurser om vardera 15 högskolepoäng och innehåller följande teman:
-
Teorier och begrepp inom psykosocial handledning
-
Handledningens innehåll, struktur, mål, metoder och roller och ansvarsfördelning
-
Hinder och dilemman i handledningsprocessen
-
Våld i nära relationer kopplat till handledning
-
Betydelser av kön, kultur, ålder, etnicitet och funktion i handledningsprocessen
-
Etiska frågor kopplade till handledning
-
Avslutning och evaluering av handledning
-
Forskning om psykosocial handledning
-
Reflektion över den egna rollen och praktiken som handledare
Mål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
Kunskap och förståelse
-
diskutera olika teoretiska perspektiv och begrepp relevanta för handledning i psykosocialt arbete
-
redogöra för olika metoder och tekniker relevanta för handledning i psykosocialt arbete med utgångspunkt i forskning och beprövad erfarenhet
Färdigheter och förmåga
-
tillämpa samt argumentera för olika teoretiska perspektiv och metoder relevanta för handledning i psykosocialt arbete samt kunna applicera dessa resonemang på den egna handledningspraktiken
-
med utgångspunkt i kursens centrala begrepp och olika metoder kunna diskutera handledningsprocessen på individ-, grupp- och organisationsnivå
-
diskutera betydelser av olika maktrelationer samt av etik i handledningsprocessen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- demonstrera empatiskt förhållningssätt samt etisk medvetenhet i den egna handledarrollen
- Reflektera över den egna förståelsen och praktiken i rollen som handledare
- Ta emot och reflektera över kommentarer avseende den egna praktiken, från metahandledare och övriga gruppdeltagare, och tillämpa de kunskaper detta medfört
- identifiera och värdera egna kunskaper och färdigheter samt framtida kunskapsbehov inom fältet psykosocial handledning
Efter avslutad kurs skall den studerande ha förvärvat kompetens för att självständigt bedriva handledning i psykosocialt arbete.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, reflektionstillfällen, seminarier och workshopar och auskultation. Löpande under tre terminer sker också handledning på eget handledningsuppdrag, så kallad metahandledning, där kursens förvärvade kunskaper bearbetas, omsätts och integreras.
Undervisningsspråk: Svenska. Föreläsningar och litteratur på engelska kan förekomma.
Examinationsformer
Kursen examineras genom:
27 metahandledningstillfällen (9 per termin)
11 seminarier
6 skriftliga individuella uppgifter
3 workshopar
De skriftliga individuella uppgifterna bedöms enligt skalan Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Om någon av de skriftliga examinerande uppgifterna underkänns med bedöms ligga nära gränsen för G kan komplettering medges. Kompletterad uppgift bedöms enligt skalan U–G. Vid underkänd komplettering eller om kompletteringen inte lämnas in inom utsatt tid hänvisas studenten till nästkommande examinationstillfälle.
Kursens seminarium och workshopar kräver närvaro och aktivt deltagande. De bedöms med G eller U. Vid frånvaro eller icke aktivt deltagande krävs igentagningsuppgift. Vid frånvaro eller icke aktivt deltagande vid fler än tre seminarier eller workshopar under en termin är igentagning inte tillräckligt utan momentet får då göras om vid nästa kurstillfälle.
Metahandledning kräver närvaro och aktivt deltagande. De bedöms enligt skalan U–G. Vid frånvaro från ett metahandledningstillfälle på respektive termin, ges möjlighet till igentagning vid ett uppsamlingstillfälle i slutet av terminen. Om studenten är frånvarande vid två eller tre tillfällen under en termin ges möjlighet till igentagning i form av skriftliga uppgift. Vid frånvaro från eller underkänd medverkan vid fler än tre metahandledningstillfällen under en termin eller fler än totalt sex tillfällen under hela kursen är igentagning inte tillräcklig, utan momentet får göras om vid nästa kursomgång.
En förutsättning för att bli godkänd på kursen är att studenten parallellt med utbildningen bedriver egen handledning av yrkesverksamma inom det psykosociala området med minst två olika grupper inom det psykosociala området, varav ett ska kunna påbörjas i samband med kursstart. Studenten ansvarar själv för anskaffning av dessa utbildningshandledningsgrupper. Handledningsuppdrag behöver godkännas som utbildningshandledningsuppdrag av kursansvarig lärare och/eller metahandledare innan de påbörjas. Vilken typ av uppdrag som kan godkännas framgår av PM som skickas till studenterna när de har antagits till kursen.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs avvecklats eller har genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För ett godkänt betyg (G) på kursen behöver studenten få godkänt betyg på samtliga examinerande moment. För ett väl godkänt betyg (VG) på kursen som helhet behöver studenten därutöver få Väl godkänt (VG) betyg på minst två av de tre skriftliga uppgifterna.
Kursvärdering
Kursen utvärderas muntligt och skriftligt i samband med kursavslutningen på termin tre. Därutöver genomförs muntliga och skriftliga terminsutvärderingar efter termin ett och två. Samtliga utvärderingar sammanfattas i en skriftlig kursrapport vid terminens/kursens slut. Förändringar av kursens innehåll, litteratur och pedagogik presenteras vid nästa kursintroduktion.
Övriga föreskrifter
Studierna bedrivs på halvfart.