Kursplan

Handledning i psykosocialt arbete

Supervision in Psychosocial Work

Kurs
SW2250
Avancerad nivå
45 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
SA Samhällsvetenskapliga området 40%
VÅ Vårdområdet 60%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/4114
Ikraftträdandedatum
2026-01-19
Beslutsdatum
2025-11-07
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för socialt arbete

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Uppsatsarbete, 7,5 högskolepoäng
Teori och metodik II, 15 högskolepoäng
Teori och metodik I, 15 högskolepoäng
Teori och metodik III, 7,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en fördjupningskurs på avancerad nivå och ges som fristående kurs.

Huvudområde:
Socialt arbete

Fördjupning:
AXX, Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Huvudområde med fördjupning

SNSAA Socialt arbete - AXX Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Behörighetskrav

För att vara behörig till kursen krävs

  • socionomexamen eller motsvarande utbildning, minst kandidatexamen
  • kurser i socialt arbete omfattande minst 45 högskolepoäng på avancerad nivå eller annan vidareutbildning som kan bedömas likvärdig (t.ex. psykoterapiutbildning motsvarande 45 hp)
  • minst fem års yrkeserfarenhet av psykosocialt arbete
  • erfarenhet av att själv ha blivit handledd minst 80 timmar.

Innehåll

Kursen behandlar olika teoretiska och praktiska perspektiv på handledning i psykosocialt arbete. Den är uppdelad på tre delkurser om vardera 15 högskolepoäng och innehåller följande teman:

  • Teorier och begrepp inom psykosocial handledning

  • Handledningens innehåll, struktur, mål, metoder och roller och ansvarsfördelning

  • Hinder och dilemman i handledningsprocessen

  • Våld i nära relationer kopplat till handledning

  • Betydelser av kön, kultur, ålder, etnicitet och funktion i handledningsprocessen

  • Etiska frågor kopplade till handledning

  • Avslutning och evaluering av handledning

  • Forskning om psykosocial handledning

  • Reflektion över den egna rollen och praktiken som handledare 

Mål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

Kunskap och förståelse 

  • diskutera olika teoretiska perspektiv och begrepp relevanta för handledning i psykosocialt arbete

  • redogöra för olika metoder och tekniker relevanta för handledning i psykosocialt arbete med utgångspunkt i forskning och beprövad erfarenhet

Färdigheter och förmåga

  • tillämpa samt argumentera för olika teoretiska perspektiv och metoder relevanta för handledning i psykosocialt arbete samt kunna applicera dessa resonemang på den egna handledningspraktiken

  • med utgångspunkt i kursens centrala begrepp och olika metoder kunna diskutera handledningsprocessen på individ-, grupp- och organisationsnivå

  • diskutera betydelser av olika maktrelationer samt av etik i handledningsprocessen

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • demonstrera empatiskt förhållningssätt samt etisk medvetenhet i den egna handledarrollen
  • Reflektera över den egna förståelsen och praktiken i rollen som handledare
  • Ta emot och reflektera över kommentarer avseende den egna praktiken, från metahandledare och övriga gruppdeltagare, och tillämpa de kunskaper detta medfört
  • identifiera och värdera egna kunskaper och färdigheter samt framtida kunskapsbehov inom fältet psykosocial handledning

Efter avslutad kurs skall den studerande ha förvärvat kompetens för att självständigt bedriva handledning i psykosocialt arbete.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, reflektionstillfällen, seminarier och workshopar och auskultation. Löpande under tre terminer sker också handledning på eget handledningsuppdrag, så kallad metahandledning, där kursens förvärvade kunskaper bearbetas, omsätts och integreras.

Undervisningsspråk: Svenska. Föreläsningar och litteratur på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Kursen examineras genom:

27 metahandledningstillfällen (9 per termin)

11 seminarier

6 skriftliga individuella uppgifter

3 workshopar

De skriftliga individuella uppgifterna bedöms enligt skalan Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Om någon av de skriftliga examinerande uppgifterna underkänns med bedöms ligga nära gränsen för G kan komplettering medges. Kompletterad uppgift bedöms enligt skalan U–G. Vid underkänd komplettering eller om kompletteringen inte lämnas in inom utsatt tid hänvisas studenten till nästkommande examinationstillfälle.

Kursens seminarium och workshopar kräver närvaro och aktivt deltagande. De bedöms med G eller U. Vid frånvaro eller icke aktivt deltagande krävs igentagningsuppgift. Vid frånvaro eller icke aktivt deltagande vid fler än tre seminarier eller workshopar under en termin är igentagning inte tillräckligt utan momentet får då göras om vid nästa kurstillfälle.

Metahandledning kräver närvaro och aktivt deltagande. De bedöms enligt skalan U–G. Vid frånvaro från ett metahandledningstillfälle på respektive termin, ges möjlighet till igentagning vid ett uppsamlingstillfälle i slutet av terminen. Om studenten är frånvarande vid två eller tre tillfällen under en termin ges möjlighet till igentagning i form av skriftliga uppgift. Vid frånvaro från eller underkänd medverkan vid fler än tre metahandledningstillfällen under en termin eller fler än totalt sex tillfällen under hela kursen är igentagning inte tillräcklig, utan momentet får göras om vid nästa kursomgång.

En förutsättning för att bli godkänd på kursen är att studenten parallellt med utbildningen bedriver egen handledning av yrkesverksamma inom det psykosociala området med minst två olika grupper inom det psykosociala området, varav ett ska kunna påbörjas i samband med kursstart. Studenten ansvarar själv för anskaffning av dessa utbildningshandledningsgrupper. Handledningsuppdrag behöver godkännas som utbildningshandledningsuppdrag av kursansvarig lärare och/eller metahandledare innan de påbörjas. Vilken typ av uppdrag som kan godkännas framgår av PM som skickas till studenterna när de har antagits till kursen.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs avvecklats eller har genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För ett godkänt betyg (G) på kursen behöver studenten få godkänt betyg på samtliga examinerande moment. För ett väl godkänt betyg (VG) på kursen som helhet behöver studenten därutöver få Väl godkänt (VG) betyg på minst två av de tre skriftliga uppgifterna.

Kursvärdering

Kursen utvärderas muntligt och skriftligt i samband med kursavslutningen på termin tre. Därutöver genomförs muntliga och skriftliga terminsutvärderingar efter termin ett och två. Samtliga utvärderingar sammanfattas i en skriftlig kursrapport vid terminens/kursens slut. Förändringar av kursens innehåll, litteratur och pedagogik presenteras vid nästa kursintroduktion.

Övriga föreskrifter

Studierna bedrivs på halvfart.