Praktisk filosofi: Avancerad litteraturkurs 2

GU-22454
Ansökan stängd

Om utbildningen

Kursen består av fördjupad läsning, analys och kritisk granskning av central litteratur inom något eller några delområden i praktisk filosofi. Kursen kan antingen läsas som två delkurser om vardera 7,5 hp inom två olika delområden eller som en delkurs om 15 hp inom ett delområde. I anslutning till introduktionstillfället utses en lämplig handledare utifrån studentens önskemål och ämnesinriktning. Valet av delområde och lämplig litteratur görs i samråd med handledare och examinator. Studenten kommer som regel ha möjlighet att utforma delar av kursens innehåll, och i vissa fall även examinationen, i samråd med handledare och examinator på ett sätt som är lämpligt i förhållande till studentens framtidsplaner och övriga studier. Delkurser kan också läsas inom ramen för det nationella samarbetsprogrammet för master- och forskarutbildning i filosofiämnena. En sådan inriktning bör godkännas av handledare i förväg.

Det är institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori som ger kursen. Länk till institutionens sidor.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs minst 90 hp med successiv progression på grundnivå i praktisk filosofi.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.