Foto: Håkan Pleijel

Naturbaserade lösningar - potential, fallgropar och målkonflikter

ES2618
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-11277
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Kort om kursen

Har du hört om naturbaserade lösningar? Är du nyfiken på hur vi kan hantera olika samhällsproblem och samtidigt förbättra vår egen och ekosystemens livskvalitet? Då har du kommit rätt!

Denna kurs vänder sig till dig som är intresserad av och vill bidra till framtidens lösningar för att klara omställningen till ett mer hållbart samhälle vad gäller klimatförändringar, biologisk mångfald och vårt välbefinnande.

Om utbildningen

Begreppet naturbaserade lösningar innefattar åtgärder där man utgår från naturens förmåga att lösa samhällsutmaningar i samband med t.e.x. extremväder, klimatförändringar, erosion mm. En rätt utformad naturbaserad lösning gynnar flera områden samtidigt: ökad biologisk mångfald, dämpning av klimatförändringarna och/eller dess effekter, samt ökat mänskligt välbefinnande.

I denna kurs kommer du få kunskap om hur man definierar en naturbaserad lösning, vilka fallgropar och målkonflikter som finns och hur man kan använda naturbaserade lösningar för att hantera miljö- och samhällsproblem. Kursen ger först en bred bakgrund om olika typer av naturbaserade lösningar för att sedan fokusera och ge djupare kunskap inom några olika områden som till exempel skogsbruk, stadsmiljöer och landskapsförvaltning. Du kommer även att få inblick i hur naturbaserade lösningar behandlas i ett internationellt perspektiv (t.ex. IPCC, IPBES och EU-kommissionen) samt exempel på hur konceptet används på nationell och lokala nivå.

Kursens första vecka innehåller föreläsningar för att ge bredd och förståelse. Veckorna som följer kommer vara mer tematiskt lagda med fokusområden såsom skogsbruk, stadsmiljöer och landskapsförvaltning, där varje vecka innehåller ett studiebesök/exkursion samt en fallstudie/grupprojekt.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

120 hp, varav minst 90 hp i naturvetenskap (biologi, kemi, geovetenskap, miljövetenskap med naturvetenskaplig inriktning, fysik) och minst 15 hp i miljövetenskap, eller motsvarande. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Engelska 6/Engelska B.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Så är det att plugga

Undervisningen

Undervisningen är teoretiskt inriktad med föreläsningar och fallstudier/grupparbeten, men innehåller även exkursioner/studiebesök.

Lokaler

Undervisningen bedrivs i byggnaden Natrium, på Medicinareberget i Göteborg (Medicinaregatan 7B).