Genusvetenskapliga perspektiv på bildning, demokrati och lärandets praktik
Gender studies perspectives on education, democracy and the practice of learning
Om litteraturlistan
Ahmed, Sara. (2011). Vithetens hegemoni. Hägersten: Tankekraft. I urval, sida 233-245. (13 sidor)
Anzaldua, Gloria (1999), ”La conciencia de la mestiza. Towards a New Consciousness” i *Borderlands: the new mestiza. *La frontera, s. 99 – 113. (15 sidor) Nedladdningsbar pdf -fil i modulen för ”Politik och feministisk kritik” på Canvas. (Kapitlet finns i svensk översättning: Gloria E. Anzaldúa (2011) ”La conciencia de la mestiza. Mot ett nytt medvetande”, Postkolonial feminism 1., Hägersten: Tankekraft förlag, s. 287-306)
Biswas, Tanu & Mattheis, Nikolas (2022) Strikingly educational: A childist perspective on children’s civil disobedience for climate justice. Educational Philosophy and Theory. Vol. 54. NO 2, 145 – 156 (11 sidor).
Butler, Judith (2004), Undoing Gender, New York, London: Routledge. Läs "The Question of Social Transformation” s. 204 – 231. (27 sidor) Finns som e-bok. (Eller läs motsvarande kapitel i den svenska översättningen: Butler, Judith (2006), Genus ogjort. Kropp, begär och möjlig existens, Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag, kapitel ”Frågan om social förändring”, 204-228.
de los Reyes, Paulina (2005) "Intersektionalitet, makt och strukturell diskriminering” i Bortom vi och dom: teoretiska reflektioner om makt, integration och strukturell diskriminering. SOU 2005:41. Finns som pdf på regeringens hemsida. Läs sida 233-255. (23 sidor)
Larsson, B. (2009). Agonistisk feminism och folklig mobilisering. Avhandling, Göteborgs universitet. I urval, sida 69-77. (8 sidor)
Young, Iris Marion (2003) The logic of masculinist protection: Reflections on the current security state. Signs : Journal of women in culture and society. 29 (1) 1-25 (24 sidor).
Wall, John (2012) Can Democracy Represent Children? Toward a Politics of Difference. Childhood. 19: 86–100.(14 sidor).
Valda artiklar från detta specialnummer:
https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/issue/view/3137
Referenslitteratur:
Bengtsson, J., & Bolander, E. (2024). Sexualitet, identitet och relationer i skolan : F–6 och fritidshem(Första upplagan). Gleerups.
Björkman, L., & Bromseth, J. (2019). Normkritisk pedagogik : perspektiv, utmaningar och möjligheter(Upplaga 1). Studentlitteratur.
Björkman, L., & Sotevik, L. (2023). Normkritiska perspektiv i pedagogisk verksamhet : förskola, fritidshem och skolans tidigare år (Upplaga 1). Studentlitteratur.
Martinsson, Lena & Reimers, Eva (red.) (2020). Skola i normer. Tredje upplagan Malmö: Gleerups.