Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig

Datorgrafik

Kurs
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
50%
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsform
Campus
Undervisningsspråk
Engelska
Start/slut
-
Ansökan öppen
-
Anmälningskod
GU-18659
Ansökan stängd

Om utbildningen

Kursen syftar till att ge bred kunskap kring algoritmer för 3D-grafik samt erfarenheter av att implementera grundläggande 3D-grafiktekniker.
Kursen ger kunskap om de principer som används för att skapa bilder med hjälp av datoralgoritmer.

Primärt fokus ligger på realtidsrendering och fotorealistisk rendering.

Den första delen av kursen omfattar realtidsrendering, där tekniker och datastrukturer för t.ex belysning, texturering, specialeffekter, skuggor och reflektioner kommer att studeras. Designen hos grafikhårdvara och uppsnabbningsalgoritmer kommer också att behandlas.

Kursens andra del fokuserar på hur man genererar fotorealistiska bilder vilket inkluderar algoritmer för ray tracing och global illumination.

Överlag ger kursen förklaring till och viss förmåga att på grundläggande nivå tillämpa tillhörande matematik, som t ex objekt- och kameratransformationer, ljus-material-interagering samt intersektionstest. För detta används linjär algebra.

Kursen innehåller en del programmerings övningar som ger studenterna praktiska färdigheter kring programmering av 3D-grafik.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Studenten ska ha 90 hp i avklarade kurser inom ämnesområdet datavetenskap, vilket också ska inkludera följande kurser: - 7,5 hp i datastrukturer (DIT961 eller motsvarande), och - 15 hp inom imperativ eller objektorienterad programmering (DIT012 och DIT953, eller motsvarande). Följande kunskapsnivå i Engelska krävs; Engelska 6/Engelska B eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOEFL, IELTS.

Urval

Högskolepoäng, max 225 hp.

För antagning till sommaren 2021 och framåt gäller följande urval: högskolepoäng, max 165 hp.