Kursplan

Datorgrafik

Computer Graphics

Kurs
DIT224
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
NA Naturvetenskapliga området 100%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/3968
Ikraftträdandedatum
2026-03-15
Beslutsdatum
2025-11-27
Gäller från termin
Höstterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för data- och informationsteknik

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Skriftlig tentamen, 6 högskolepoäng
Laboration, 1,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen är obligatorisk i Game Design & Technology, masterprogram (N2GDT).

Kursen kan ingå i följande program:

  1. Datavetenskap, kandidatprogram (N1COS)
  2. Computer Science, masterprogram (N2COS)
  3. Applied Data Science, masterprogram (N2ADS)

Kursen ges även som fristående kurs vid Göteborgs Universitet.

Huvudområde med fördjupning

ITDVA Datavetenskap - A1F Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
ITIDE Interaktionsdesign - A1F Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

Studenten ska ha 90 hp i avklarade kurser inom ämnesområdet datavetenskap, vilket också ska inkludera följande kurser:

  • 7,5 hp i datastrukturer (DIT961 eller motsvarande), och
  • 15 hp inom imperativ eller objektorienterad programmering (DIT012 och DIT953, eller motsvarande).

Följande kunskapsnivå i Engelska krävs: Engelska 6/Engelska nivå 2 eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOEFL, IELTS.

Innehåll

Kursen syftar till att ge bred kunskap kring algoritmer för 3D-grafik samt erfarenheter av att implementera grundläggande 3D-grafiktekniker.

Kursen ger kunskap om de principer som används för att skapa bilder med hjälp av datoralgoritmer. Primärt fokus ligger på realtidsrendering och fotorealistisk rendering.

Den första delen av kursen omfattar realtidsrendering, där tekniker och datastrukturer för t.ex belysning, texturering, specialeffekter, skuggor och reflektioner kommer att studeras. Designen hos grafikhårdvara och uppsnabbningsalgoritmer kommer också att behandlas.

Kursens andra del fokuserar på hur man genererar fotorealistiska bilder vilket inkluderar algoritmer för ray tracing och global illumination. Överlag ger kursen förklaring till och viss förmåga att på grundläggande nivå tillämpa tillhörande matematik, som t ex objekt- och kameratransformationer, ljus-material-interagering samt intersektionstest. För detta används linjär algebra. Kursen innehåller en del programmeringövingar som ger eleverna praktiska färdigheter kring programmering av 3D-grafik.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och beskriva hur datorgrafik implementeras, med hjälp av ett högnivåprogramspråk och ett typiskt grafik-API som OpenGL, för t ex 3D-spel och film.
  • redogöra för och beskriva de fundamentala algoritmer som används för att skapa 3D-grafik i spel och film
  • i viss mån redogöra för hur nuvarande grafikhårdvaruarkitektur är designad.

Färdigheter och förmåga

  • implementera algoritmer som används för att skapa realtidsrendering och i viss mån fotorealistisk rendering
  • tillämpa funktionaliteten hos grafikhårdvara via programmeringsinterface
  • tillämpa viss grundläggande matematik som används för att lösa vissa relevanta subproblem inom datorgrafik, som t ex intersektionsberäkningar, belysningsberäkningar, objekttransformationer och strålföljning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • beskriva fundamental algoritmer inom 3D-grafik och kunna särskilja dem baserat på lämplighet och effektivitet
  • välja lämpliga algoritmer, datastrukturer och matematiska lösningsmetoder för specifika problem inom datorgrafik.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen är organiserad i föreläsningar och övningar. I övningarna implementerar studenten 3D-grafikalgoritmer med hjälp av C++. Studenten förväntas inte ha förkunskaper i just C++, men dock i något modernt högnivåspråk, som t ex Java.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Kursen examineras genom en skriftlig salstentamen samt genom godkända laborationer. Laborationerna utförs individuellt eller parvis.


Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet

Betyg

Delkurser

  1. Skriftlig tentamen, 6 hp
    Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
  2. Laboration, 1,5 hp
    Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För godkänt betyg på hel kurs krävs godkänt betyg på samtliga delkurser. För att få betyget väl godkänd (VG) på kursen krävs därutöver betyget Väl godkänd på delkursen Skriftlig tentamen.

Kursvärdering

Kursen utvärderas genom möten, både under och efter kursen, mellan lärare och studentrepresentanter. Ett anonymt skriftligt frågeformulär skickas även ut till studenterna efter kursens slut. Resultaten av utvärderingarna används för att förbättra kursinnehållet och som indikation till vilka delar som skulle kunna läggas till, tas bort, förbättras eller ändras.

Övriga föreskrifter

Kursen är samläst med Chalmers.

Kursen ersätter kursen DIT223 Datorgrafik, 7,5 hp. Den här kursen kan inte ingå i en examen som innehåller DIT223. Den kan inte heller ingå i en examen som bygger på en annan examen där DIT223 ingår.

Det rekommenderas att eleven har 7,5 hp i linjär algebra (MMGD20 eller motsvarande) men ej strikt krav.