C-programmering av inbyggda system

Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om utbildningen

Studenten bygger egna mikrodatorsystem (8-bitars) på kopplingsplatta och programmerar dessa i C med hjälp av en utvecklingsmiljö och en programmeringsenhet. Viktiga delar är att kunna konfigurera och använda målkretsens I/O-enheter (som t ex AD-omvandlare, Timer/Counter, PWM-modul).

Vidare ingår ett avsnitt om seriell kommunikation: synkron med SPI och asynkront med RS-232. En viktig del av kursen är att kunna hantera IDE:en (Integrated Development Environment), dvs att kunna skriva, kompilera och ladda ner C-program, att kunna använda det grafiska kodinterfacet för automatisk kodgenerering samt att kunna debugga en konstruktion i hårdvaran och kunna simulera konstruktionen utan hårdvara. Man måste också kunna hantera interrupt i en C-miljö, använda "vakthunden" och lära sig hitta (och använda) rätt funktioner i de drivrutiner som genereras av kodinterfacet.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Elektronikkunskaper motsvarande FYD101 och FYD111. Kunskaper i inbyggda system motsvarande FYD203 (eller FYD202).