Att handleda inom verksamhetsförlagd utbildning
Supervision of Students in Field Placement
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För att vara behörig till kursen krävs socionomexamen eller kandidatexamen med minst 60 högskolepoäng i socialt arbete eller jämförbart ämne alternativt motsvarande kunskaper.
Innehåll
- VFU-handledningens syfte och mål
- Handledningsbegreppet och teorier med relevans för handledning
- Handledarroller
- Faser i handledningsprocessen
- Metoder och hjälpmedel i handledning
- Relationens betydelse mellan handledare och socionomstudent, samt relationens betydelse mellan socionomstudent och den målgrupp som socionomstudenten möter i den verksamhetsförlagda utbildningen
- Läroprocesser
Mål
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för och diskutera hur teoretisk och erfarenhetsbaserad kunskap i socialt arbete kan förmedlas genom VFU-handledning
- redogöra för, förklara och problematisera olika teorier och metoder med relevans för VFU-handledning
Färdigheter och förmåga
- självständigt tillämpa olika teorier med relevans för VFU-handledning för att stödja socionomstudentens professionella utveckling och yrkesidentitet
- beskriva lärprocesser och reflektera över deras betydelse i VFU-handledningen
- tillämpa olika modeller som främjar studentens erfarenhetsbaserade lärande samt integrering av teori och praktisk erfarenhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera, värdera och motivera val av metoder för handledning
- kritiskt granska hur de egna metoderna för handledning påverkar socionomstudentens professionella utveckling
- sammanfatta, kritiskt granska och reflektera över rollen som VFU-handledare
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och praktiska övningar.
Undervisningsspråk: svenska
Examinationsformer
För att erhålla betyget Godkänd (G) på kursen skall deltagaren varit aktivt deltagande vid minst fyra seminarier eller praktiska övningar. Dessutom krävs en avslutande skriftlig examinationsuppgift med godkänt resultat. Den skriftliga examinationsuppgiften skall presenteras och diskuteras muntligt vid ett avslutande examinationsseminarium.
En student, som utan godkänt resultat har genomgått prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det. (HF 6 kap 22 §). En sådan begäran ska inlämnas skriftligt till kursansvarig institution.
Minst fem tillfällen ska erbjudas studenten att genomgå prov för att få godkänt resultat på en kurs eller en del av en kurs. I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning. Detta får inte strida mot HF 6 kap 21 §.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Den individuella examinationsuppgiften bedöms med underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG). För godkänt betyg (G) på kursen som helhet krävs att samtliga lärandemål uppnåtts. För väl godkänt betyg (VG) på kursen som helhet krävs dessutom att studenten i den skriftliga examinationsuppgiften uppvisar särskild god förmåga att resonera självständigt, kritiskt och analyserande samt har särskilt god språkbehandling.
Kursvärdering
Kursvärdering genomförs i form av dels en formativ dels en summativ utvärdering. Kursvärderingarna återförs till studenterna.