Göteborgs universitet

Termin 5 VFU - nya läkarprogrammet - för kliniska handledare

Här finns information till dig som är klinisk handledare inom VGR och som ansvarar för studenter på nya läkarprogrammet och deras VFU-placering under termin 5.

Under termin 5 kommer studenterna att göra praktik inom verksamheterna infektion, reumatologi och allmänmedicin.

Kursens mål

Övergripande mål för kursen finns i terminens kursplan - LPG005

VFU - Verksamhetsförlagd utbildning

Handledarutbildning

Alla som handleder läkarstudenter ska ha:

• grundläggande utbildning i handledning av läkarstudenter. Denna kan erhållas genom ett av följande alternativ;  ”Baskurs i handledning och lärande” för ST-läkare (4 dagar), ”Handledning av läkarstudenter – en nätbaserad introduktion” (digital utbildning VGRs lärportal, ca 60 min) eller motsvarande.
  • genomgått introduktionskurs i EPA (digital utbildning VGRs lärportal, ca 30 min)
  • Handledare i allmänmedicin ska även ha genomgått en kursspecifik digital handledarutbildning (2 timmar), ges vid två tillfällen per termin.

Kontaktuppgift till kursdelsledningen

Kontaktuppgift till kursledningen
Lena Björkman, kursledare, lena.bjorkman@rheuma.gu.se

VFU ansvariga