Göteborgs universitet
Genrebild från bildbyrån iStock
Foto: Genrebild från bildbyrån iStock

Om EPA - kort allmän information för kliniska handledare

Entrustable Professional Activities EPA handlar om aktiviteter som ingår i en läkares dagliga arbete och som läkaren behöver klara av att göra, med en definierad grad av självständighet, första dagen som legitimerad läkare.

Nytt ramverk för kliniska handledare

Entrustable professional activities (EPA) beskriver vanliga läkaruppgifter som en legitimerad läkare, på ett patientsäkert vis, förväntas kunna utföra självständigt efter avslutad grundutbildning.

Klinisk handledning.se kan du läsa mer om EPA.

EPA - en introduktionskurs för handledare

På VGR's Lärportal kan du också hitta denna 30 minuters webbaserad kurs - EPA - en introduktionskurs för handledare .

Vad är din uppgift som handledare?

Som handledare ska du stötta lärandet genom att skapa förutsättningar så att studenten kan vara aktiv och delta i sjukvården. Du behöver, efter genomförd aktivitet, gradera studentens självständighetsnivå och ge återkoppling.

Du väljer på förhand tillsammans med studenten vilken/vilka EPA som ska tränas utifrån studentens behov och den kliniska situationen. Efteråt ger du återkoppling gällande studentens självständighet vid just detta tillfälle enligt observationsskalan (se nedan). Därefter resonerar du tillsammans med studenten om vad som fungerade bra, vad som behöver utvecklas samt studentens plan för detta.

Studentens ansvar

Studenten har ansvar för sitt eget lärande och ska veta vilka EPA som hen behöver träna på.

Studenten ansvarar för dokumentation av feedback i en e-portfölj som följer studenten genom hela programmet och utgör underlag för fortsatt träning och examination.

Observationskala för återkoppling

De sista skalsteget (handledaren efterkontrollerar) tränas och återkopplas först under termin 11 och 12. För studenter som gör VFU under temin 1-9 innebär det att du som handledare behöver observera studenten för att kunna ge återkoppling på utförandet.

När studenten dokumenterat din feedback i e-portföljen behöver du kontrollera att det stämmer innan dokumentationen skickas in. Signering görs genom att ange din jobbmailadress.

I slutet av veckan får du som handledare ett kontrollmail som sammanfattar de studenter du handlett i EPA under veckan. Du behöver bara reagera och kontakta kursledningen enligt instruktion i mailet om det INTE stämmer, tex om du inte varit handledare under den gångna veckan.

Observationskala för återkoppling

Film om Observationsskalan för EPA visas här på GU-play (05:37min)

FILMER - Här kommer det finnas två korta filmer om hur träning och återkoppling av EPA kan gå till under VFU

Film: EPA 1 - Anamnes och status (03:52min)