Svenska som andraspråk för lärare i gymnasieskolan, nivå 61 - 90 hp
Swedish as a Second Language for teachers in Upper Secondary School, level 61 - 90 credits
Om litteraturlistan
Delkurs 1 Text och genre, 7,5 hp
Burns, Anne 2010. Teaching speaking using genre-based pedagogy. I: Olofsson, Mikael (red.) Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. Stockholm: Stockholms universitets förlag, s. 230–245. Nätpublicerad.
Christie, Frances 2002. The development of abstraction in adolescence in subject English. I: Schleppegrell, Mary J. and Colombi, M. Cecilia. Developing advanced literacy in first and second languages: Meaning with power. Routledge. Tillgänglig på lärplattform.
Hallesson, Yvonne, Andreas Nord & Maria Westman 2022. Semantiska vågor i diskursiva elevtexter: En analysmodell. I: P. Sundqvist, C. Waldmann, B. Straszer & B. Ljung Egeland (red.), Språk i skola, på fritid och i arbetsliv: Aktuella arenor för svensk forskning inom tillämpad språkvetenskap. ASLA 29, Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, s.31–54. Nätpublicerad.
Harman, Ruth, Amber M. Simmons and Schools, G.C.P., (2014). Systemic Functional Linguistics Approach to Teaching Literary Narratives: Semiotic Resource in Generating Critical Language Awareness. I: De Oliveira, Luciana & Joshua Iddings (eds.) Genre pedagogy across the curriculum: theory and application in U.S. classrooms and contexts. Sheffield: Equinox, s. 75–91. Tillgänglig på lärplattform.
Holmberg, Per 2005. Funktionell grammatik för textarbete i skolan. I: Lindberg, Inger & Karin Sandwall (red.) Språket och kunskapen – att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Göteborgs universitet, Institutet för svenska som andraspråk, s. 129–148. Nätpublicerad.
Håkansson, Camilla 2024. Språkkunskaper och kunskapsspråk. Ämneslitteracitet i ämnesprov, undervisning och elevtexter inom svenska som andraspråk och fysik. Göteborg: (Göteborgsstudier i nordisk språkvetenskap 45.) Diss. Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi, Göteborgs universitet. Enligt lärares anvisning, ca 100 sidor. Nätpublicerad.
Kuyumcu, Eija 2013. Genrepedagogik som verktyg i språk- och kunskapsutvecklande undervisning och lärande. I: Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.) Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur, s. 605–631.
Magnusson, Ulrika 2013. Skrivande på ett andraspråk. I: Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.) Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur, s. 633–659.
Nygård Larsson, Pia 2013. Text, språk och lärande i naturvetenskap. I: Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.) Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur, s. 579–603.
Nygård Larsson, Pia 2022. Språklärare i NO-undervisning? Ämneslitteracitet och integrerat kunskapsbyggande i språkligt heterogena klassrum. Forskning om undervisning och lärande 10(2), s. 26-54.
Olvegård, Lotta 2014. Herravälde. Är det bara killar eller? Andraspråksläsare möter lärobokstexter i historia för gymnasieskolan. (Göteborgsstudier i nordisk språkvetenskap 22.) Göteborg: Göteborgs universitet, Institutionen för svenska språket. Avsnitt 6.5 och 8.5. Nätpublicerad.
Salomonsson, Johanna 2022. Systemisk-funktionell grammatik: för lärare i svenska och svenska som andraspråk. Lund: Studentlitteratur.
Sandgaard-Ekdahl, Hanna & Robert Walldén 2022. ”Det fattas jättemycket”–genreteoretiska perspektiv på vuxna andraspråkselevers texter och responssamtal. Forskning om undervisning och lärande 10(2), s. 55–87.
Simmons, Amber M. 2018. Student use of SFL resources on fantasy, canonical, and non-fiction texts: Critical literacy in the high school ELA classroom. I: Harman, Ruth (ed.) Bilingual learners and social equity (pp. 71–90). Springer, Cham. Tillgänglig som e-resurs via UB.
Skolverket 2025. Läroplan för gymnasieskolan 2025. Stockholm: Skolverket. Nätpublicerad.
Aktuellt material enligt lärares anvisning, max 150 sidor.
Referenslitteratur
Holmberg, Per & Anna-Malin Karlson 2006 (eller nyare upplaga). Grammatik med betydelse. En introduktion till funktionell grammatik. Uppsala: Hallgren & Fallgren.
Martin, J. R & David Rose 2013. Skriva läsa lära. Stockholm: Hallgren & Fallgren.
Delkurs 2 Litteraturkurs 2, 7,5 hp
Economou, Catarina 2021. Skönlitteratur i skolämnet svenska som andraspråk. I: Pedagogisk forskning i Sverige, 26(4), s. 100-119. Tillgänglig som e-resurs via UB.
Ekholm, Christer 2019. Epikanalys. En kort introduktion. Lund: Gleerups. Enligt lärares anvisningar, ca 50 sidor.
Granqvist, Angelica 2023. How I live [participate] now: Re-negotiating social belonging and linguistic participation in book-group discussions. European Journal of Applied Linguistics 11(2), s. 460-487.
Jönsson, Maria & Anders Öhman (red.) 2015. Litteratur och läsning. Litteraturdidaktikens nya möjligheter. Lund: Studentlitteratur. Enligt lärares anvisning, ca 100 sidor.
Landmark, Dan & Ingrid Wiklund 2012. Litteraturen, språket, världen. Andraspråksperspektiv på litteraturundervisning. Lund: Studentlitteratur. Enligt lärares anvisning, ca 50 sidor.
Langer, A- Judith 2017. Litterära föreställningsvärldar. Litteraturundervisning och litterär förståelse. Göteborg. Daidalos.
Lindell, Ingrid & Öhman, Anders (red.), 2019. För berättelsens skull. Modeller för litteraturundervisningen. Stockholm: Natur & Kultur. Enligt lärares anvisning, ca 20 sidor.
Olofsson, Mikael, Aldén, Kristina & Wiksten, Maria (2025). Skönlitteratur i andraspråksundervisningen Symposium 2025. Liber. Enligt lärares anvisning, ca 100 sidor.
Skolverket 2020. Lässtrategier för skönlitteratur. Lärportalen. Enligt lärares anvisning. Högst 100 sidor.
Skolverket 2025. Läroplan för gymnasieskolan 2025. Stockholm: Skolverket. Nätpublicerad.
Walldén, Robert 2019. Med fokus på ord, uttryck och språklig stil: ett betydelseskapande litteraturarbete i grundläggande vuxenutbildning. Pedagogisk forskning i Sverige 24(3-4), s. 35-61. Tillgänglig som e-resurs via UB
Enligt lärares anvisning läses: två skönlitterära romaner, två noveller, ett drama och lyrik.
Aktuellt läromedelsmaterial enligt lärares anvisning, högst 100 sidor.
Referenslitteratur
Bylin, Maria & Björn Melander 2023. Språkrådet rekommenderar. Perspektiv, metoder och avvägningar i språkriktighetsfrågor. Stockholm: Språkrådet. Nätpublicerad.
Dysthe, Olga m.fl. (2002). Skriva för att lära. Lund: Studentlitteratur.
Franzén, Carin & Möller, Håkan (red.) (2021). Natur & Kulturs litteraturhistoria. Stockholm: Natur & Kultur
Karlsson, Ola (red.) 2017. Svenska skrivregler. Stockholm: Liber.
Vulovic, Jimmy 2013. Narrativanalys. Lund: Studentlitteratur. Enligt lärares anvisning.
Delkurs 3 **Forskning om svenska som andraspråk i en undervisningskontext, 7,5 hp**
Andersson Varga, Pernilla, Anna Maria Hipkiss & Susanne Staf 2023. Getting to grips with genre pedagogy-Mapping and analysing the recontextualisation of Sydney school genre pedagogy in the Swedish educational context. Linguistics and Education, 78, s. 101246.
Fälth, Linda, Heidi Selenius & Helén Egerhag 2023. A cross-sectional study on reading among young L1 and L2 students in Sweden. European Journal of Special Needs Education, 38 (2), s. 233 – 244.
Ganuza, Natalia & Christina Hedman 2019. The impact of mother tongue instruction on the development of biliteracy: Evidence from Somali–Swedish bilinguals. Applied Linguistics, 40 (1), s. 108 – 131.
Hedman, Christina & Ulrika Magnusson 2018. Lika eller lika möjligheter? Diskurser om skolämnet svenska som andraspråk inom det akademiska fältet i Sverige. Acta Didactica Norge, 1 2(1), s. 1 – 20.
Hedman, Christina & Ulrika Magnusson 2020. Student ambivalence toward second language education in three Swedish upper secondary schools. Linguistics and Education, 55, s. 100767.
Uddling, Jenny & Kristina Danielsson 2022. Elever i ett språkligt heterogent klassrum rör sig mot naturvetenskapliga beskrivningar av ljud. HumaNetten, (48), s. 113 – 137.
Walldén, Robert 2019. Att lära om och genom metaforer: litteraturarbete med vuxna andraspråksinlärare. Utbildning och Lärande/Education and Learning, 13 (1), s. 49 – 69.
Reath Warren, Anne & Jenny Uddling 2022. Språk-och kunskapsutvecklande arbetssätt i studiehandledning på modersmål. Stockholm: Skolverket. Nätpublicerad, 18 sidor.
Artiklar och delar av avhandlingar tillkommer om högst 400 sidor.
Referenslitteratur
VanPatten, Bill et.al. 2025. Theories in second language acquisition an introduction (4 uppl.). New York: Routledge.
Delkurs 4 Undervisning på vetenskaplig grund, 7,5 hp
Granqvist, Angelica 2024. Creating a safe house for active literary book-group discussions in a contact zone classroom, Linguistics and education, 83, s. 101335.
Håkansson, Camilla 2024. Språkkunskaper och kunskapsspråk. Ämneslitteracitet i ämnesprov,undervisning och elevtexter inom svenska som andraspråk och fysik. Göteborg: (Göteborgsstudier i nordisk språkvetenskap 45.) Diss. Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi, Göteborgs universitet. Enligt lärares anvisning ca 60 sidor.
Lyngfelt, Benjamin, Julia Prentice & Azizah Lenté Degez 2025. Constructicons as resources for language pedagogy — and vice versa. Experiences from Swedish, *Pedagogical linguistics*. Nätpublicerad, 29 sidor.
Palm, Clara, Ann-Christin Randahl & Liss Kerstin Sylvén 2025. Writing instruction for adult L2-learners: A case study from three Swedish classrooms. Written Communication. Nätpublicerad, 30 sidor.
Artiklar och delar av avhandlingar tillkommer om högst 400 sidor.
Referenslista
VanPatten, Bill et.al. 2025. Theories in second language acquisition an introduction (4 uppl.). New York: Routledge.