Flera människor skapar eller tittar på redan skapade pass i en monter med orangea mattor och vita vikväggar.
Workshop Make your own passport från 2019.
Foto: Tintin Wulia

Workshop belyser medborgarskapets godtycklighet

När konstnären och forskaren Tintin Wulia tar sig an ett projekt eller en performance handlar det oftast om gränser. Geografiska, sociala och politiska. Nu medverkar hon på Vetenskapsfestivalen med den återkommande workshopen Make your own passport.

Första gången Make your own passport genomfördes var 2014 i Detroit, USA, och i kanadensiska Windsor. Två närliggande städer med bara en flod emellan, lokaliserade i olika länder. En väl lämpad plats för samtal om migration, medborgskap och nationell identitet. Sedan dess har workshopen ägt rum i en rad olika städer runt om i världen.
− Det här är frågor som är relevanta för oss alla, inte minst med tanke på situationen i världen. Vi har olika livsvillkor. Några har rättigheter, andra inte. Ett medborgarskap är inte något vi har full kontroll över, det är något vi plötsligt kan förlora, säger Tintin Wulia.

Upplägget är alltid detsamma. De som deltar i workshopen får tillverka egna pass och resedokument, men inte välja vilket medborgarskap de får. Några blir till och med statslösa. Det avgör slumpen. Precis som i verkligheten, konstaterar Tintin Wulia.
− Ingen av oss väljer landet vi föds i. Kanske har våra föräldrar valt, men inte vi, säger hon.

Föremål förknippade med gränser

Tintin Wulia har svart hår med lugg, en svart polotröja. Hon småler in i kameran.
Foto: Tintin Wulia

Själv är Tintin Wulia på många sätt en världsmedborgare. Hon är född i Indonesien, betraktar Australien som hemma, men är bosatt i Storbritannien sedan november 2021. Till Göteborg kom hon för fyra år sedan som postdoc i design, konsthantverk och samhälle på Centrum för global migration (CGM). Idag driver hon bland ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt om hur estetiska föremål leder till sociopolitisk förändring. Anslaget om 15 miljoner från Europeiska forskningsfonden, ERC, är ett av de största och mest prestigefyllda en forskare tidigt i karriären kan få.

Hon har länge arbetat med frågor om gränser och vad de betyder för oss människor. Både i rollen som forskare och som konstnär. Specifikt har Tintin Wulia intresserat sig för de ikoniska föremål som förknippas med gränsområden. Som just pass, men även kartor och murar.

Hon konstaterar att bakgrunden till att den tematiken blivit hennes fokus är djupt personlig. Den bygger på egna erfarenheter av att växa upp i en familj som av den indonesiska regeringen på den tiden definierades som kinesisk-indonesisk.
− Kinesiska indoneser var en diskriminerad grupp. Vi hade alltid en resväska packad med våra födelsecertifikat och id-handlingar stående i hemmet. Den väskan var den viktigaste saken i huset. Det var den vi skulle rädda om det började brinna, säger Tintin Wulia.

Vill nå ut brett

När en Make your own passport-workshop ska genomföras har Tintin Wulia alltid ett stort antal människor till sin hjälp. Allt från studenter till frivilligorganisationer. Ofta bildas ett nätverk som lever vidare även efter att hon har lämnat platsen.

Catherine Gallo Nilsson har svart hår och en svart kavaj på sig. Hon sitter vid sitt skrivbord och ler in i kameran.
Foto: Catherine Gallo Nilsson

Ett sådant nätverk finns i Göteborg. Make your own passport har genomförts här förut, bland annat på Vetenskapsfestivalen 2019. En som var med då är Catherine Gillo Nilsson, samordnare på sektionen för student- och utbildningsstöd vid Göteborgs universitet. Den här gången är det hon som tagit initiativet till att vara med på Vetenskapsfestivalen 2022.
− I mitt jobb på universitetet ingår att bredda rekryteringen till universitetet. Inte alla har en relation till högre utbildning eller känner någon som studerar, så en av våra strategier är att synas i samhället. Som vi gör med workshopen, säger Catherine Gillo Nilsson.

Att nå ut brett är också tanken med att ha workshopen i Nordstan. Dit kommer människor med olika bakgrund och från olika delar av Göteborg. Tintin Wulia berättar att hon som ny i Göteborg ofta fick höra hur segregerad staden är. Många sa att det räckte med att ta spårvagnen från en ändhållplats till en annan för att se det.
− Därför är Nordstan en så passande plats, mitt emellan olika delar av Göteborg. Jag brukar dessutom vilja vara i ett köpcenter eller liknande, för att kunna få med en mix av människor, en så stor variation som möjligt. Vi vill föra människor samman och få dem att dela erfarenheter med varandra, säger Tintin Wulia.

Uppskjutet på grund av pandemin

Sally Windsor har blont hår och stora, silvriga örhängen. Hon ler stort in i kameran.
Foto: Sally Windsor

Sally Windsor, universitetslektor på institutionen för pedagogik, är en annan person i nätverket i Göteborg. Hon leder en grupp internationella mastersstudenter som under workshopen ska fungera som facilitatorer och finnas till hands för deltagarna.
− Jag vill att de ska få se att lärande kan hända även utanför skolans värld.
Make your own passport är ett bra exempel på en utbildningserfarenhet som är både samhälls- och deltagandebaserad, säger Sally Windsor.

Egentligen var tanken att workshopen skulle ha kommit tillbaka till Göteborgs vetenskapsfestival redan 2020. Men trots att det mesta var planerat, blev allt uppskjutet på grund av pandemin. I stället fick Tintin Wulia snabbt packa väskan för att hinna till Australien innan det blev svårt att resa.
− Under pandemiåren har Make your own passport inte gått att genomföra. Den workshop vi gör nu på Vetenskapsfestivalen, är den första sedan december 2019, säger hon.

Text: Camilla Adolfsson

Fakta/Make your own passport

Workshopen Make your own passport genomförs under Vetenskapsfestivalen den 4, 5 och 6 maj klockan 13.00-18.00. Platsen är Nordstan i Göteborg. Öppet för alla. Ingen föranmälan.