Den 4 december delade Handelns forskningsstiftelse ut 2025 års uppsatspris för bästa kandidat- respektive masteruppsats om handel. Wilma Johansson och Katja Gudmand-Höyer mottog pris för bästa masteruppsats.
Wilma Johansson och Katja Gudmand-Höyerhar skrivit masteruppsatsen ”Who Holds the Influence? Consumer Experiences of Micro- and Macro-Influencers on TikTok”.
Vad handlar er uppsats om?
Vår uppsats handlar om hur unga vuxna konsumenter upplever och relaterar till mikro- och makroinfluencers på TikTok, med särskilt fokus på hur skillnader mellan dessa två influencertyper formar konsumenters upplevelser, emotionella kopplingar och konsumtionsbeteenden. Vi ville genom vår studie förstå varför vissa profiler lyckas skapa förtroende, engagemang och påverkan, medan andra inte gör det. Genom att undersöka skillnader i hur konsumenter engagerar sig och bygger känslomässiga relationer till influencers belyser uppsatsen hur olika typer av innehåll, tonalitet och närhet formar konsumenternas upplevelser.
Vilka resultat fick ni fram?
Ett av våra tydligaste resultat är att upplevelsen av influencers är väldigt individuell och att påverkan i hög grad handlar om hur relaterbar, transparent och personlig en influencer upplevs vara. Många konsumenter i vår studie beskriver mikroinfluencers som mer genuina och relaterbara, medan makroinfluencers ofta ses som mer inspirerande men mindre personliga. Det fanns också flera som inte kände någon som helst emotionell koppling eller påverkan, oavsett storlek på influencern. En annan viktig insikt är att konsumenter påverkas på olika sätt beroende på deras egna drivkrafter, hur reflekterande de är som konsumenter och vilken typ av relation de utvecklar till en influencer. Sammantaget visar studien att företag behöver arbeta mer segmenterat och långsiktigt för att skapa verklig påverkan med influencer marketing på TikTok.
Vem kan ha nytta av kunskapen?
Vår studie är värdefull för företag och marknadsförare som vill förstå hur olika typer av influencers faktiskt upplevs av unga konsumenter, och hur dessa upplevelser påverkar engagemang och köpintentioner. Resultaten kan även hjälpa organisationer att utforma mer träffsäkra, långsiktiga och trovärdiga influencerstrategier som bygger på konsumenters behov, värderingar och förväntningar.
Vad gör ni idag?
Idag arbetar Wilma som Service Manager på A Working Lab, Akademiska Hus. Hon ansvarar för försäljning och koordinering av konferensrum, eventlokaler och coworking, samt producerar marknadsföringsmaterial till sociala medier. Katja arbetar som kundkoordinator på Saps Service Management, där hon ansvarar för hantering av kundärenden i företagets system, koordinerar och strukturerar mellan team samt säkerställer att uppdrag genomförs effektivt och enligt avtal.
Juryns motivering
Uppsatsen ger värdefulla insikter om hur unga vuxna konsumenter engagerar sig i och påverkas av mikro- och makro-influencers på TikTok. Djupintervjuer med kvinnor i åldern 22–27 år visar att upplevelserna skiljer sig markant beroende på individuella egenskaper och förutsättningar, vilket påverkar deras konsumtions-beteende. Författarna rekommenderar därför att företag arbetar strategiskt med båda influencertyperna utifrån tydliga målgruppssyften. Eftersom många samarbeten även upplevs som köpta och kortsiktiga betonas vikten av organiska, långsiktiga partnerskap för att skapa autenticitet och stärka varumärkeslojaliteten.
Handelns forskningsstiftelse delar ut två studentuppsatspris om 20 000 kr för bästa kandidat- respektive masteruppsats om handel. Utlysningen vänder sig till alla studenter på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Syftet är att stimulera studenter att studera och fördjupa sig inom frågeställningar som berör handel i sina kandidat- eller masteruppsatser. Läs mer om priset här.