Bild som illustrerar kvinnor i medierna
Foto: CoWomen på Unsplash

Webbinarium om jämställdhet i nyhetsmedierna

Nordicom och institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet bjuder in till ett webbinarium om projektet Comparing Gender and Media Equality Across the Globe (GEM).

Vad är orsakerna till att kvinnor är underrepresenterade i nyhetsmedierna, och vad får det för konsekvenser? Jämställdhet och yttrandefrihet är avgörande faktorer för en hållbar värld. Det här webbinariet fokuserar på (underskottet av) kvinnors framsteg i medierna, och hur vi kan jobba för ett mer jämställt system.

Webbinariet baseras på projektet Comparing Gender and Media Equality Across the Globe, som letts av JMG och presenterats i en antologi publicerad av Nordicom. Under webbinariet kommer huvudresultaten från projektet att diskuteras och det fritt tillgängliga datasetet GEM presenteras. Efter detta kommer en internationell panel att dela med sig av sina tankar om projektet och diskutera vad som behöver göras för att uppnå en jämställd medievärld. Webbinariet kommer att hållas på engelska.

Dag och tid: 28 april 2021, 15:00–17:00

Julia Romell
Projektassistent vid Nordicom
E-mail: julia.romell@gu.se

om forskningsprojektet Comparing Gender and Media Equality Across the Globe JMG:s webbplats.