Bild
Bild från en upplösningsnivå, en bok och mikrofon i förgrunden och publik i bakgrunden
Foto: Natalie Greppi
Länkstig

Vägen in i litteraturen gick via HDK-Valand

Micke Brittah sökte en ingång till litteraturvärlden. Sanna Samuelsson ville fokusera på det egna skrivandet. Båda känner att de hittade rätt på HDK-Valands kandidat- respektive masterprogram i litterär gestaltning. ”För mig var det exakt vad jag behövde”, säger Micke.

Skrivandet har funnits där. Länge. Ibland envist och pockande i bakgrunden. Ibland som vardagsvärv. Ändå dröjde det innan Sanna Samuelsson och Micke Brittah sökte sig till HDK-Valand och litterär gestaltning. 

Bild
Porträtt Sanna Samuelsson
Sanna Samuelsson
Foto: Märta Thisner

Sanna Samuelsson har förvisso varit skribent och redaktör för olika tidskrifter sedan ganska unga år. Men trots att hon lämnade uppväxtens östgötska landsbygd för att flytta till Stockholm, plugga på universitet och sätta sin byline under krönikor och reportage, fanns det här med författarskap och skrivarskola inte riktigt på kartan.

− Jag visste att jag ville skriva, men har verkligen fått leta mig fram. Det tog ett tag innan jag fattade att det finns skrivarskolor, säger Sanna, och berättar att hon till slut gick ett år på skrivarlinjen på Bona folkhögskola:

− Då hade jag hunnit bli 30 – och det var där jag påbörjade det romanprojekt som jag sedan hade med mig och fortsatte på under masterutbildningen på HDK-Valand. 

Nästan ett decennium på Volvo

Även Micke Brittah tog inledningsvis en annan väg. Första anhalten efter gymnasiet var teknisk fysik och ingenjörsstudier, vilket i sin tur ledde till nästan ett decennium på Volvo.

− Jag kommer från en familj där det var självklart att utbilda sig till ett konkret yrke. Ett arbete som det går att leva på. Samtidigt var jag inte riktigt nöjd med ingenjörslivet. Jag kände alltid lusten att skriva, och ville egentligen vara i den skrivande världen, konstaterar Micke.

Drygt ett år efter kandidatexamen är det där Micke befinner sig. Tillvaron består av eget skrivande. Poesi, essäer och ett ungdomsboksprojekt där 13-åriga dottern får provläsa. Men också av att organisera och skapa rum där litteraturen kan möta en publik. 

Bild
Porträtt på Micke Brittah
Micke Brittah
Foto: Careen Koleilat

− Jag arbetar med litteraturfestivalen Textival. Dessutom tar jag uppdrag som moderator, framför ibland mina egna texter på scen och är med och driver mikroförlag, säger Micke.

En ”crash course” till den litterära världen

Att Micke valde just kandidatprogrammet är med andra ord ingen slump. Till skillnad från mastern, som är en fördjupad författarutbildning, står kandidaten för bredd.

− Jag tänker på kandidatutbildningen lite som en ”crash course” till hur den litterära världen fungerar. Den innehåller allt från konstnärligt arbete med text och ord till redaktionella praktiker. Vi gjorde även utställningar med textbaserad konst och flera i klassen höll på med performance och ljudinstallationer, säger Micke och fortsätter:

−Upplägget passade mig. Jag hade skrivit länge, men stått utanför litteraturvärlden.

Sanna är också nöjd med sitt val. Som student på masterprogrammet handlade förväntningarna om att få utveckla det egna skrivandet – och det känner hon att hon fick. 

− För mig var det bra att ha så mycket fokus på den egna praktiken. Vi blev verkligen tagna på allvar och fick stå till svars för alla konstnärliga val vi gjorde. Det var lärorikt, säger hon.

En stor del av utbildningen ägnade hon åt det romanprojekt som hade fått följa med från folkhögskoletiden. Tre år efter examen, 2023, resulterade det i debutromanen ”Mjölkat”, för vilken Sanna belönats med både goda recensioner och Borås tidnings debutantpris. Och som hon snart kommer få se översatt till en rad europeiska språk

− Ja, danska och nederländska till exempel, säger hon.

Saknar ständiga textsamtal 

En sak både Sanna och Micke kan sakna från HDK-Valand är de ständiga textsamtal som fördes under studierna. Sanna tycker att utbildningen har gjort henne till en bättre läsare, och det händer att hon och gamla klasskamrater skickar texter till varandra för feedback. 

− Det betyder oerhört mycket att få vara del av en skrivande grupp, säger Sanna.

Nu har hon vänt åter till Stockholm, men är glad att hon bodde i Göteborg under studierna.

− Jag ville kunna utnyttja skolans lokaler, som biblioteket, och få vara med på aktiviteter efter skoldagens slut. Det handlade om att få ett litterärt sammanhang, säger Sanna.

Samtidigt menar Micke att utbildningen inte bara öppnade befintliga dörrar till litteraturen. Utan dessutom ledde till insikten att det är en värld som själv går att vara med och bygga.

− Jag insåg att det som skrivande person, författare och poet, går att ta kontroll över produktionsmedlen. Du kan själv skapa de litterära rum du vill vara i. Driva de förlag där du vill publiceras. För mig blev utbildningen nästan som en passersedel, som säger att även jag får vara med och utvidga den här emellanåt ganska snäva litteraturvärlden, säger Micke.

Sanna håller med och vill på liknande sätt lyfta värdet av den konstnärliga integriteten. 

− Som författare är det lätt att dras med i kommersiella strömningar. Men det är då du måste komma ihåg vad som är viktigt. Som att litteraturen har ett värde i sig, att vi inte bara skriver för att sälja böcker. Det är även sådant jag har fått med mig från utbildningen, säger hon.

Siktar du, Micke, på att också ta en masterexamen så småningom?
− Jag har funderat på det. Framför allt eftersom jag är intresserad av konstnärlig forskning. Kandidatprogrammet är inte forskningsförberedande, men det är mastern.

Text: Camilla Adolfsson

Litterär gestaltning på HDK-Valand

Kandidatprogrammet:

… är en 3-årig konstnärlig utbildning på grundnivå. 
… passar dig som vill ha en bred ingång till det litterära fältet.
… innehåller skrivuppgifter och projektarbeten där du som student bland annat får utforska olika litterära former, diskutera samtida skönlitteratur samt skapa litterära händelser.
… lägger stor vikt på kollektiva processer och att lösa uppgifter i grupp. 

Masterprogrammet:

… är en 2-årig författarutbildning på avancerad nivå.
… passar dig som redan skriver skönlitterärt på svenska, norska eller danska.
… fokuserar på det egna skrivprojektet, men också på läsning och litteratursamtal. 
… omfattar litteraturseminarier, textsamtal i grupp och individuell handledning.
… består av 6–7 tvåveckorsträffar per läsår och självständigt arbete mellan träffarna.