Tjugo studenter presenterar sin forskning på internationell konferens

Tjugo studenter från Masterprogrammet i Interaction design and technologies presenterar sin forskning Student Interaction Design Research-konferensen (SIDeR) i Aarhus i Danmark. Konferensen som pågår den 9 till 10 april är ett internationellt forum för studenter på kandidat- och masternivå inom interaktionsdesignområdet som vill visa upp sina forskning och utbyta idéer.

- Jag tycker att det enormt inspirerande att detta är något som studenterna gör på sin fritid, utöver sitt vanliga skolarbete, säger Eva Eriksson, tekniklektor på masterprogrammet i Interactiondesign and technologies.

Studenter från masterprogrammet bidrar med hela 8 refereegranskade artiklar som kommer presenteras under konferensen. Artiklarna behandlar en mängd olika ämnen, bland annat om hur man kan använda interaktiva cafébord för att skapa musik, hur man kan förbättra designen i universitetsbibliotek, och appar som kan hjälpa människor att äta rätt.

SIDeR invigdes 2005 i syfte att ge studenter i interaktionsdesign möjligheten att ta del av och bidra till forskningen inom det snabbt växande området. Sedan dess har flera stora universitet agerat värd för konferensen. SIDeR ger studenter chansen att lyfta den forskning som de utfört i sin utbildning såväl att delta i diskussioner om design teori genom akademiska artiklar. Över konferensens två dagar får studenter träffa kollegor från andra universitet, utbyta designperspektiv och utveckla sina professionella nätverk.

Samtliga av de 8 artiklarna som studenterna från masterprogrammet i interaktionsdesign presenterar på konferensen finns tillgängliga här.