Tillämpad IT värd för ny centrumbildning inom digitalisering

johan magnussonTillämpad IT är värdinstitution för den nya centrumbildningen Centrum för digital innovation vid Göteborgs universitet. Det beslutade rektor Eva Wiberg nyligen.
– Jätteroligt, nu kan vi stärka kunskapsområdena inom digitalisering och digital innovation och etablera en komplett miljö inom Göteborgs universitet, säger föreståndare Johan Magnusson (bilden).
Inledningsvis kommer arbetet att realiseras genom samarbete mellan IT-fakulteten och Företagsekonomiska institutionen vid Handelshögskolan, men man eftersträvar även att attrahera fler samarbetsaktörer.
– Centrat blir Göteborgsnoden av den nationella forskningsmiljön SCDI (Swedish Centre for Digital Innovation) som funnits sedan 2013 med uppdraget att stödja undervisning och forskning om digital innovation, och agera mötesplats för samverkan kring området, säger Johan Magnusson.
Centrumbildningen leds av Johan Magnusson. Rikard Lindgren, professor i informatik vid institutionen för tillämpad IT, är föreslagen som vetenskaplig ledare. Även en styrgrupp för verksamheten är under tillsättning.