Tandhygienistutbildningen blir treårig

Efter beslut i riksdagen har regeringen nu fått i uppdrag att ta fram ett lagförslag om förlängd tandhygienistutbildning.

I december fattade riksdagen beslut att tandhygienistutbildningen bör bli treårig. Regeringen har därför fått i uppdrag att ta fram ett lagförslag om en förlängd utbildning. Tandhygienistprogrammet vid Sahlgrenska akademin ges redan idag som ett sammanhållet treårigt program, men med möjlighet att ta ut tandhygienistexamen efter 120 hp (två års studier). Flera andra lärosäten i Sverige har också en treårig tandhygienistutbildning i sitt utbud, men i vissa fall erbjuds det tredje året som ett påbyggnadsår. 60 procent av alla tandhygieniststudenter i landet väljer redan att läser utbildningen som treårig.