Anna Wåhlin och Pär Ahlberger framför Skagerak
Sveriges Islandsambassadör Pär Ahlberger besökte Göteborgs universitets forskningsfartyg Skagerak och Anna Wåhlin, professor i oceanografi, i Reykjaviks hamn.
Foto: Sigurbjörg Hjörleifsdottir

Sveriges Islandsambassadör besökte forskningsfartyget Skagerak

Sveriges ambassadör på Island, Pär Ahlberger, har besökt Göteborgs universitets forskningsfartyg Skagerak i Reykjaviks hamn. Ambassadören fick bland annat träffa Anna Wåhlin, professor i oceanografi, som testar sina instrument inför en forskningsexpedition till Grönland.
– Jag förstår att Skagerak är state-of-the-art som gör unik forskning. Fartyget och teamet ombord imponerade stort på alla besökare, säger Pär Ahlberger.

R/V Skagerak har i några veckor befunnit sig utanför Islands kust för att undersöka smältvatten från glaciären Vatnajökull, men ligger just nu i Reykjaviks hamn för byte av besättning och forskare inför en forskningsexpedition till Grönland. Det var ett bra tillfälle för Sveriges Islandsambassadör Pär Ahlberger att besöka fartyget och lära sig mer om fartygsbaserad forskning.

Under besöket fick ambassadören en visning av undervattensroboten Ran, som om några dagar kommer att skickas in under Grönlands glaciäris. Han fick också hjälpa till att skruva av Rans ryggsköld, så att han fick se robotens högteknologiska insida.

Ambassadören med skruvdragare
Det krävs två personer för att skruva loss Rans sköld. Ambassadören Pär Ahlberger hjälper Rans tekniker Filip Stedt.

– Det var väldigt imponerande att se Ran och få kunskap om hur den kompletterar satellitmätningar som görs på glaciärerna. Ran gjorde stort intryck på mig, säger Pär Ahlberger.

Angelägen forskning

Ambassadören var ombord i en och en halv timme. Vädret tillät inte någon utfärd längs Islands kust, då det vid tillfället blåste 18 sekundmeter och det för närvarande pågår jordskalv i området.

Även en grupp forskare och studenter i geovetenskap och geofysik från Institutionen för geovetenskaper på Islands universitet deltog i besöket.

Forskare ombord Skagerak tittar på instrument
Masterstudenten Maja Billman och forskaren Adam Ulfsbo berättar om de kemiska analyser som skall göras under den kommande Grönlandsexpeditionen.
Foto: Anna Wåhlin

– Jag ser verkligen fram emot att ett samarbete för att studera haven runt Island i ett globalt sammanhang, säger Angel Ruiz Angulo, forskare i fysisk oceanografi, Islands universitet.

– Jag hoppas att Skagerak kan komma tillbaka till Island och att vi på ambassaden kan vara med och bidra med kunskapsspridning. Den forskning som bedrivs på Skagerak är en av samtidens mest angelägna frågor, som ju bland annat berör Island och Europas största glaciär Vatnajökull, säger Pär Ahlberger.

Text: Annika Wall

R/V Skagerak i Reykjaviks hamn med berg i bakgrunden
R/V Skagerak ligger just nu i Reykjaviks hamn, efter att i några veckor undersökt smältvatten från glaciären Vatnajökull.
Foto: Maja Billman

Område