Stor utdelning av forskningsmedel till tillämpad IT 2016

Institutionen för tillämpad IT har varit lyckosamma i en rad utlysningar under 2016.

Både enskilda forskare och samarbeten med andra högskolor och universitet har erhållit stora belopp.
Här följer ett urval.

• Docent Johan Lundin har tillsammans med forskare från Högskolan Väst fått 8,4 miljoner kr av Västra Götalandsregionen för forskning om lärande i det digitaliserade arbetslivet.
  • Docent Michael Landzelius, föreståndare för URBSEC, har fått 12 miljoner kr från Vetenskapsrådet för forskningsprojektet "Kulturarv för försoning – Rekonstruktion av kulturarv i en tid av våldsam fragmentering".
  • Docent Palle Dahlstedt har beviljats 5 265 000 kr av Vetenskapsrådet för forskningsprojektet ”Systemisk improvisation - datormedierade interaktionsmodeller för decentraliserat musikskapande”.
  • Docenterna Urban Nuldén och Kalevi Pessi har fått 13,5 miljoner kr för att tillsammans med personal från bland annat Handelshögskolan studera transporter av farligt gods i projektet "Transparent informationshantering och samverkan för ökad säkerhet vid transport av farligt gods".

Förutom de forskningspengar som nämnts ovan har flera projekt fått medel i slutet av året av bland annat Wallenbergstiftelsen.

Professor Rikard Lindgren har beviljats 5 900 000 kr från Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse för det fyraåriga projektet ”Reframing Machine Intelligence: Towards a Novel Perspective on Algorithmic Agents”.

Fil. dr. Fredrik Svahn har beviljats 4 210 000 kr från Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse för det fyraåriga projektet ”Supply-Side Strategies for Dealing with Digital Disruption: Methods and Tools for Digital Resourcing”.

Docent Wolmet Barendregt har (i samarbete med Lena Pareto på Högskolan Väst) beviljats 3 926 000 kr för projektet ”START: Student Tutor And Robot Tutee”, från Marcus och Amalia Wallenberg.

Universitetslektor Eva Eriksson har fått 278 000 Euro från ENSUF/Vinnova för projekt "PLACED: Place and Activity-Centric Dynamic Library Services" (tillsammans med docent Olof Torgersson).

Mattias von Feilitzen, pedagogisk utvecklare, fått 105 431 kr ur Göteborgs universitets interna klimatfond till utrustning för livesändning av disputationer och presentationer via nätet.