HBTQI-böcker

Queerlitteratur från 1300-talet och framåt blir sökbar

Projektet Queerlit har utvecklat en databas för svensk skönlitteratur med HBTQI-tema. På alla hjärtans dag, 14 februari, lanseras databasen och invigs med en utställning om HBTQI-litteratur, författarbesök och poesiläsning.

Olov Kriström är bibliotekarie och en av deltagarna i projektet Queerlit vid Göteborgs universitet. I två års tid har de samlat in och gjort svensk skönlitteratur med HBTQI-teman bättre sökbar.

– Vi har skapat en databas där vi samlar den litteratur vi tycker har HBTQI-teman och indexerar den med speciellt framtagna ämnesord. Databasen är i första hand riktad mot forskare och litteraturhistoriker men allmänheten kommer också att få tillgång till den, säger Olov Kriström.

Runt 2000 böcker

Utgivningen av böcker med HBTQI-teman har ökat under 2000-talet men i databasen finns även äldre litteratur, ända tillbaka till Heliga Birgitta på 1300-talet.

– Vi försöker fånga upp så mycket som möjligt även böcker utan ett centralt queer-tema. Ibland nämns någonting i förbifarten, till exempel att någon anklagas för att vara lesbisk. Vi försöker att ringa in mer än det som traditionellt studerats inom queer litteraturhistoria. I dagsläget tror jag att vi samlat runt 2000 böcker.

Projektgruppen har bland annat studerat digitaliserade dagstidningar för att med hjälp av gamla bokrecensioner finna fler HBTQI-relaterade verk. I sitt sökande hittade de bland annat 40-talsboken Det förtorkade trädet av Eva Berlin.

– Den handlar om en person som i inledningsscenen har mördat sin mamma, vi får sedan följa hans tankar kring hur det kunde bli så. Till en början förstår vi inte vad som är hans problem men så kommer det fram att han har förtryckta begär mot andra män, säger Olov Kriström.

– Det var genom att en recensent skrivit om bokens tema som vi kunde hitta den. Den har inte uppmärksammats i litteraturhistorien tidigare.

Tar gärna emot tips

I och med releasepartyt den 14 februari blir databasen publik. Den finns då tillgänglig via LIBRIS (de svenska bibliotekens gemensamma katalog) som en databas. Dessutom lanseras en fristående webbplats med ett eget gränssnitt och olika sökfunktioner.

– Projektet kommer att fortsätta året ut så vi fortsätter gärna att ta emot åsikter, både tips på böcker som vi har missat eller på saker som kan förbättras.

– Det är bra att känna till att vi inte gjort en kvalitetsbedömning av de sökbara böckerna. Vi har inte gjort ett urval av endast uppbygglig eller positiv litteratur. I databasens finns väldigt många negativa och stereotypa skildringar, vilket visar på att den historien finns, säger Olov Kriström.

Releasefest och utställning

Releasefesten blir på Alla hjärtans dag på universitetsbiblioteket vid Humanisten. I programmet deltar författare och forskare. Det blir också en utställning med exempel på queer-litteratur.

– Sam Holmkvist, som varit en del av projektet, kommer att prata om stortjuven Lasse-Majas sexliv på 1800-talet. Lisbeth Stenberg berättar om sin forskning om Selma Lagerlöf. Det kommer också att bli poesi från Nino Mick, och så kommer Anna Nygren och pratar om böcker med lesbiska mördare. Alla är välkomna!

Text: Hanna Erlingson

Kontakt:
queerlit@lir.gu.se  eller Jenny Bergenmar, docent i litteraturvetenskap, tel: 031-786 5223, e-post: jenny.bergenmar@lir.gu.se

Fakta om Queerlit

Queerlit är ett samarbete mellan Göteborgs forskningsinfrastruktur för digital humaniora (GRIDH) vid Göteborgs universitet, KvinnSam, nationellt bibliotek för genusforskning, Kungl. biblioteket och Queerrörelsens arkiv och bibliotek (QRAB). Det involverar forskare inom litteraturvetenskap och biblioteks- och informationsvetenskap vid olika lärosäten och bibliotekarier med specialkunskaper om HBTQI-litteratur.