Bild
Bild på förskolebarn som räcker upp handen
Foto: Mostphotos
Länkstig

Nytt förtroende från UNESCO

Publicerad

Sedan 2008 innehar Ingrid Pramling Samuelsson en UNESCO-professur i barns tidiga lärande och hållbar utveckling.
Nu förlängs den till 2029.

Bild
Bild på Ingrid Pramling Samuelsson
Ingrid Pramling Samuelsson får fortsatt förtroende att leda UNESCO-professuren om barns tidiga lärande och hållbar utveckling. –Jag tycker fortfarande att det är roligt. Barns perspektiv har alltid varit mitt fokus.
Foto: Johan Wingborg

– Förlängningen betyder mycket både för mig och för universitetet. Det är ett erkännande av att vårt arbete har haft betydelse och att forskning om små barn är viktig, både här och internationellt, säger Ingrid Pramling Samuelsson seniorforskare i förskolepedagogik.

Uppdraget innebär att driva forskning, utbildning och internationellt samarbete i linje med UNESCO:s mål och att stärka kopplingarna mellan global kunskap och lokal praktik. 

Ett centralt fokus i arbetet är hur hållbarhetsfrågor kan bli en naturlig del av förskolans vardag både för barn och för personal.

– För mig handlar hållbarhet om barns rättigheter, inflytande och demokrati. Barn ska få komma till tals och förstå att de kan påverka sin omvärld. Det är kärnan i ett hållbart samhälle, säger hon.

Barnen är kloka

Just nu leder Ingrid Pramling Samuelsson flera projekt där förskolor på olika håll i landet utvecklar sitt hållbarhetsarbete. I ett nyss avslutat utvecklingsprojekt med över 300 deltagare har förskollärare, rektorer och chefer arbetat tillsammans under flera år.

– Det är imponerande hur mycket barnen förstår. Fyraåringar vet varför man inte ska skräpa ner, hur man kan turas om att bestämma och att man kan rösta när man har olika förslag. De är oerhört kloka, säger hon.

Forskning som gör skillnad

I UNESCO:s senaste beslut betonas vikten av öppen vetenskap och öppna utbildningsresurser. För Ingrid Pramling Samuelsson är det avgörande att forskningen inte stannar i vetenskapliga tidskrifter.
– Jag har alltid tyckt att forskning måste tillbaka till praktiken. Det räcker inte att skriva artiklar på engelska som ingen läser. Det handlar om att bidra till förändring i vardagen, säger hon.

De yngsta barnens utbildning är en global framtidsfråga, menar Ingrid Pramling Samuelsson.  

– Som tidigare ordförande i den internationella organisationen OMEP, och nu samordnade av deras hållbarhetsarbete, har jag arbetat för att FN skulle utlysa ett särskilt tioårsprogram om små barns utbildning. 

Flera länder visade intresse, men arbetet har ännu inte lett till ett formellt FN-initiativ.
– Det skulle vara en dröm att få till. Förskolan är grunden för allt lärande och borde få större plats i det internationella arbetet.

Alltid varit intresserad av barns perspektiv

Trots ett långt yrkesliv är engagemanget för de små barnen och förskolan, fortfarande starkt.

– Jag har alltid varit intresserad av barns perspektiv, hur världen ser ut för dem, och hur vi vuxna kan bidra till att deras barndom blir så bra som möjligt.

Hon fortsätter:
– Förskolan är en central del av barns liv och samhället skulle stanna utan den.

Med den förlängda UNESCO-professuren fortsätter Ingrid Pramling Samuelsson att driva den utvecklingen både i Sverige och globalt.

Text: Ragnhild Larsson

Fakta: UNESCO-professuren i barns tidiga lärande och hållbar utveckling

Inrättad: 2008 vid Göteborgs universitet
Leds av: Professor emerita Ingrid Pramling Samuelsson

Vem utser professuren?
• Göteborgs universitet nominerar en innehavare för UNESCO-professuren
• UNESCO godkänner och utser professuren genom ett formellt avtal med universitetet

Syfte:
• Stärka forskning och utbildning om barns tidiga lärande och hållbar utveckling
• Utveckla internationella samarbeten inom UNESCO:s UNITWIN-nätverk
• Sprida forskning och arbetssätt som stödjer hållbar förskoleverksamhet

Innehåll i uppdraget:
• Forskning om barns lärande, lek, språk och demokratiska delaktighet
• Utvecklingsprojekt med förskolor i Sverige och globalt
• Samverkan med UNESCO och internationella samarbetspartner
• Framtagning av öppna utbildningsresurser och open access-publicering

Fakta om UNESCO-professurer

  • Inrättades 1992 med syfte att främja forskning och högre utbildning genom nätverk och kunskapsutbyte mellan universitet i olika delar av världen.
  • Nätverket omfattar omkring 950 professurer i 120 länder (2025).
  • En professur inrättas genom avtal mellan ett lärosäte och UNESCOs generaldirektör, efter förslag från medlemslandet.
  • Avtalen är tidsbegränsade (inledningsvis fyra år) och UNESCO tillför inte finansiering. Lärosätet ansvarar för resurserna. 

UNESCO-professurer i Sverige

  • De svenska Unescoprofessurerna är inriktade på de områden som Svenska Unescorådet prioriterar: yttrandefrihet, utbildning för hållbar utveckling och kapacitetsbyggande i fattigare länder.
  • Det finns idag 8 Unescoprofessurer i Sverige.
  • Läs mer på UNESCO.