Ny strategi för industrialisering i Afrika

Under de senaste decennierna har det skett en ekonomisk tillväxt i afrikanska länder. Men samtidigt har Afrikas andel av den globala tillverkningsindustrin minskat från cirka tre procent 1970 till mindre än två procent 2010. Så varför finns det så lite industrin i Afrika?

"Made in Africa" beskriver en ny strategi för att hjälpa Afrika att få sin beskärda del av den globala marknaden. Måns Söderbom, professor i utvecklingsekonomi vid Göteborgs universitet, och hans medförfattare använder fallstudier och kvantitativ forskning från Afrika och Asien för att förstå vad som ökar företagens produktivitet i låginkomstländer. De diskuterar traditionella problem som infrastruktur, kompetens och regelverk, men också utmaningar som Afrikas växande resursöverflöd. Boken avslutas med en redogörelse för ny industrialiseringsstrategi i syfte att öka den afrikanska kontinentens konkurrenskraft på världsmarknaden.

– Den här boken handlar om hur Afrikas industriella nedgång kan vändas genom bättre industripolitik. Vi hoppas att beslutsfattare, biståndsgivare, och akademiker som är intresserade av Afrika upplever boken både stimulerande och intressant, säger Måns Söderbom.

"Made in Africa" är ett resultat av ett flerårigt forskningsprogram finansierat av Afrikanska utvecklingsbanken, Brookings och FN:organet UNU-WIDER.