Bild på Livet i havet
I den digitala fälthandboken Livet i havet finns information om över 400 av de vanligaste arterna i svenska havsområden.
Foto: Andreas Davidsson.

Ny säsong för Livet i havet

Snart är det sommar och många har semester vid havet. Men vad är det för slingrigt som växer på botten? Kryper mellan stenarna? Eller som trasslat in sig fisknätet? Svaren hittar du i den digitala fälthandboken Livet i havet, som skapats i samarbete mellan ett antal lärosäten i Sverige. Nu finns den i en ny och uppdaterad version.

Livet i havet innehåller de vanligaste arterna i svenska havsområden. Här presenteras över 400 arter, från Bottniska viken i norr ner till södra Östersjön och upp längs västkusten till norska gränsen.  Den digitala fälthandboken är gratis och till för alla som vistas vid, på och i havet och är intresserade av livet under ytan. Och den kan laddas hem till en mobil eller padda, vilket innebär att den fungerar på båtturen eller andra äventyr där det saknas uppkoppling.

- Livet i havet är perfekt att ha med sig när man vistas längs kusten. Och det är ett bra sätt att öka allmänhetens intresse för våra marina ekosystem. Det är lättare att engagera sig för havet när man har en bild av vad som faktiskt finns där under ytan, säger Matz Berggren, forskare i marin biodiversitet vid Göteborgs universitet och en av de experter som arbetat med att välja ut arter och faktagranska informationen om dem.

Uppdaterad och pålitlig

Inför sommaren 2022 har Livet i havet fått en rad uppdateringar, inte minst för att den ska fungera ännu bättre i offline-läge. Den är inte längre en vanlig app, utan en så kallad PWA, Progressive Web Application. Det gör att den nu fungerar ännu bättre att installera på utställningar, naturrum och liknande. En annan nyhet är att Livet i havet innehåller flera quiz där man kan testa sina kunskaper om svenska havsarter.

- Livet i havet ska vara både kul och pedagogisk. Förutom olika arter finns grundfakta om våra hav och vad som är utmärkande för olika livsmiljöer. Och användarna ökar hela tiden. Då är det viktigt att informationen är rätt. Med en PWA så uppdateras webben och appen samtidigt och den blir mer pålitlig för användaren, säger Per Adolfsson, kommunikatör vid Centrum för hav och samhälle, och en av dem som jobbat med den nya uppdaterade versionen.

Text: Karl-Johan Nylen

Livet i havet

Bakom Livet i havet står Stockholms universitet, Umeå universitet, Göteborgs universitet, Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Havsmiljöinstitutet. Innehållet och urvalet är framtaget i samarbete med marina forskare och experter från ett flertal lärosäten, aktörer och myndigheter.

Här hittar du den nya sajten: Livet i havet. växter och djur i våra hav
Är du redan användare så behöver du avinstallera din gamla app, gå in på Livet i havets hemsida och spara ner den till din hemskärm på nytt. Se kort instruktionsfilm här.